Ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost v pondělí schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka. K záležitosti se vyjádřil i AutoSAP. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení normy.
Proti původnímu návrhu Evropské komise (EK) se postavilo několik států včetně České republiky, a jelikož by tyto země měly dostatek hlasů na případné zablokování normy, došlo nakonec ke kompromisu, který není z pohledu emisních hodnot tolik přísný.
„Podařilo se nám vyřešit drtivou většinu sporných bodů, na které jsme upozorňovali od představení návrhu. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani nepodkopne nohy našemu automobilovému průmyslu,“ uvedl ke schválení normy Kupka na sociální síti X.
Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.
Návrh bude nyní posuzovat Evropský parlament, přičemž jeho zpravodajem je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Až v případě schválení parlamentem, včetně možných úprav, vejde norma definitivně v platnost.
Zdroj: novinky.cz
Přidejte odpověď