Zvláště pro členy poroty Car of the Year (COTY) připravil Fiat 18. září velkolepou premiéru nového typu 600. Proběhla v prostředí pozůstatků legendární testovací dráhy na střeše továrny v Lingottu na předměstí Turína a spojena byla s prvními jízdami po okolí.
Fiat 600 vychází z platformy PSA eCMP a jeho výroba naběhla 7. září v polské továrně Tychy. Nicméně tým 250 konstruktérů a designérů v italské centrále Fiatu na něm odvedl přes milion pracovních hodin. Jde o základ, který před pěti lety představil DS 3 Crossback a jehož nejnovější podobu prezentovaly faceliftované elektromobily Peugeot 208/2008. Nejblíže má však nová „šestistovka“ k Jeepu Avenger, držiteli prestižního titulu COTY 2023, s nímž sdílí nejen rozvor náprav, ale také třeba výplně dveří, středovou konzolu s množstvím odkládacích schránek nebo spodní část palubní desky včetně mechanické „klaviatury“ přepínačů ventilace.
Prioritou interkontinentálního koncernu Stellantis je dnes v duchu doby nelítostná propagace elektromobility. A tak Jeep Avenger i nová generace Peugeotu 3008 jsou uváděny výhradně coby elektromobily, ačkoli samozřejmě víme, že je lze objednat i se spalovacími motory v různém stupni elektrifikace.
Ani v případě Fiatu není situace jiná, nicméně šéf značek Fiat a Abarth Gaetano Thorel nám to v Lingottu vysvětlil férově: „Jistě, typ 600 ukazuje elektrickou budoucnost, ale Fiat zůstává sociálně cítící společností, takže zákazníkům nabízí i to, co potřebují právě teď.“ A tak i nový Fiat 600 bude k dispozici i ve verzi na benzín.
Fiat 600 Hybrid se stane prvním, kdo v rámci koncernu Stellantis uvede na dané platformě mild hybridní systém. Jeho jádrem se stává osvědčený zážehový tříválec 1.2 PureTech (v Avengeru je k mání bez elektrifikace a s manuální převodovkou), kombinovaný s elektromotorem vestavěným v tělese šestistupňové dvouspojkové převodovky.
Tedy žádný primitivní, řemenem připojený startér/generátor, jak to u mild hybridů dělá většina konkurence včetně VW Group, ale prakticky plnohodnotné hybridní poháněcí ústrojí, schopné v robustním celku nabídnout skutečně efektivní provoz moderního ústrojí, propojeného soustavou spojek. Výkon 100 benzínových + 29 elektrických koní jistě zajistí 1,3 tuny vážícímu vozu slušnou dynamiku při minimálních provozních nákladech.
My jsme však jezdili jen s elektrickou verzí Fiat 600e, osazenou 156k elektromotorem a akumulátorem s využitelnou kapacitou 51 kWh. Na první pohled doslova uhranou nesmírně vkusně řešené stylistické detaily, odkazující na původní „šestistovku“ zvenčí i zevnitř. Proti Avengeru je podvozek vláčnější a Fiat 600e v kulisách Turína nemohl nepohltit svým kouzlem. I při skutečně dynamické jízdě v zábavných serpentinách nad řekou Pádem, vedoucích z čtvrti Sassi k bazilice Superga a zpět do údolí, jsme se nakonec dostali na spotřebu pod 14 kWh/100 km.
Autor: Jiří Duchoň, COTY
Přidejte odpověď