Ministr dopravy Martin Kupka svolal 18. září novináře na tiskovou konferenci k právě probíhajícímu vyjednávání o změně návrhu nové emisní normy Euro 7. Problematiku na tiskovce přiblížili také europoslanec Alexandr Vondra a výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve uvedl, že musí dojít i ke zmírnění některých nerealistických technických podmínek, které ohrožují výrobce automobilů. Nyní jde podle něj tento boj do finále, protože už tento týden má dojít k setkání unijních ministrů dopravy, 25. září má o tématu jednat rada ministrů v Bruselu a v říjnu se očekává jednání ve štrasburském parlamentu.
„Naším cílem je snížení dopadu dopravy na životní prostředí, ale zároveň zachovat dostupná auta v celé Evropské unii a udržet konkurenceschopnost místního autoprůmyslu včetně pracovních míst. Regulace musí být realistická,“ uvedl na tiskovce Kupka.
Tato snaha o vyvážení původního návrhu se podle něj daří. „Realistický názor na normu už má celá řada evropských zemí, dobrá zpráva přišla z Chorvatska, která výše zmíněnou snahu také podpoří.
Podle ministra se už podařilo předjednat snížení nároků na emisní limity výfukových plynů na úroveň normy EURO 6.
Vondra: europarlament zasedne v listopadu
Eurokomisař Saša Vondra připomněl, že 12. října čeká evropské poslance hlasování ve výboru a plenárka k EURO 7 bude ve Štrasburku v první polovině listopadu.
„Pokud se najde většinová shoda, stihne se vyvážená podoba EURO 7 prosadit ještě do konce španělského předsednictví, dříve než se vedení unie ujmou Belgičané, kteří autoprůmyslu nefandí,“ upozornil Vondra s tím, že přijetí původního návrhu by znamenalo konec spalovacích motorů do dvou let.
Shodu českých politiků ocenil ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl:
„Česko bylo v dané věci unikátně aktivní, nepamatuji si že by se to kdy v minulosti v automobilové legislativě takto podařilo. Nemůžeme si odhlasovat konec spalovacích motorů, když ještě nemáme vozidla elektrická,“ řekl médiím Petzl s tím, že původní návrh byl nerealistický i z hlediska časových nároků na včasnou přípravu prováděcích předpisů k normě.
Zdroj: Erich Handl, TK MDČR
Přidejte odpověď