ČEZ provedl průzkum k fotovoltaice

Spread the love

Divize Prodej společnosti ČEZ zveřejnila na tiskové konferenci výsledky průzkumu k fotovoltaice, který byl realizován ve spolupráci se společností IBRS na vzorku 1000 respondentů stávajících a potencionálních uživatelů technologií (FVE, tepelných čerpadel) metodou CAWI podle standardů ESOMAR (květen-srpen 2023).

Výsledky průzkumu ukázaly, že téměř tři čtvrtiny lidí, kteří uvažují o pořízení fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla, zaznamenalo krach společnosti Malina a problémy dalších dodavatelů těchto technologií, a drtivá většina účastníků průzkumu se domnívá, že podobné problémy mohou nastat také u dalších firem. Mezi klíčové parametry, které zákazníci zvažují při výběru dodavatele, se tak proto kromě ceny vyšvihly také atributy související se spolehlivostí.

Případy zkrachovalých dodavatelů fotovoltaik, které zanechaly stovky lidí v nejistotě, zvýšily u zákazníků opatrnost. Zaznamenalo je totiž 72 % domácností, které uvažují o pořízení solární elektrárny nebo tepelného čerpadla. 87 % z nich se také obává, že podobné problémy mohou mít v budoucnu i další dodavatelské firmy. Tři čtvrtiny respondentů by proto uvítaly větší regulaci trhu ze strany státu.

Z výsledků průzkumu vidíme, že rozhodnutí pořídit si tyto technologie rozhodně lidé nedělají impulzivně. Samotnému zvažování, zda si fotovoltaiku nebo čerpadlo vůbec pořídit, věnují v průměru sedm týdnů, a ještě dalších šest týdnů následně vybírají i dodavatele. Hlavní motivací pořízení technologií je nejčastěji úspora energií a větší energetická soběstačnost,“ uvádí jednatel IBRS Miloš Rybáček.

Záběr z tiskové konference: zleva Miloš Rybáček, Tomáš Horejsek (oba IBRS), Tomáš Kadlec ČEZ Prodej a mluvčí Roman Gazdík

Průzkum se zaměřil také na kritéria při výběru dodavatele, jimž zákazníci dávají největší váhu. Přestože tím hlavním zůstává nabídková cena, hned na druhém místě se v žebříčku nejdůležitějších parametrů umístil následný servis (za důležitý aspekt jej považuje 86 % respondentů). Také přístup k zákazníkovi a zákaznická péče bodovaly vysoko (shodně 82 %), výrazně výš než třeba doporučení od známých, které je významné pro 72 % lidí. Vyšší obezřetnost domácnosti vykazují i v přístupu k reklamě dodavatelů fotovoltaik a tepelných čerpadel: důležitá je jen pro 41 % respondentů.

Je dobře, že po kauzách krachujících dodavatelů fotovoltaik z letošního jara lidé při výběru dodavatele více přemýšlejí i nad jejich spolehlivostí – podle průzkumu ji teď zvažuje 96 % respondentů. Uvědomují si, že jim bude technologie sloužit desítky let, a berou v potaz i to, jak zajistí do budoucna případné opravy, dlouhodobé záruky nebo servisování. Pořízení fotovoltaiky ani tepelného čerpadla není pouze o instalaci a nejde o bezúdržbové zařízení. Je potřeba se jim dlouhodobě s náležitou péčí věnovat,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

ČEZ Prodej také kompletně administrativně zajišťuje dotaci z programu Nová zelená úsporám, a pokud klient splní všechny podmínky, garantuje výši dotace přímo ve smlouvě. Na komponenty, které odebírá od prověřených dodavatelů, i kvalitu samotné instalační práce pak poskytuje prodlouženou záruku v délce 5 až 10 let. Zákazníci uzavírají smlouvu přímo s ČEZ Prodej, takže mají jistotu, že případné reklamace budou mít s kým řešit i po uplynutí řady let.

Zájem fotovoltaiku trvá, zákazníci jsou ale opatrnější. Investici do FVE teď řeší až 3 měsíce, 70 % se obává dalších krachů. Přitom si Češi pořizují FVE a tep. čerpadla hlavně kvůli úspoře a soběstačnosti a 74 % zákazníků by uvítalo větší regulaci dodavatelů státem. V horizontu několika měsíců ČEZ Prodej představí ještě další prozákaznické služby, včetně 24hodinové servisní linky či dalších prodloužených záruk na fotovoltaiky i tepelná čerpadla.

Karel Beránek, TK ČEZ, Holešovice

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*