Arriva rozšířila svoji flotilu o pět autobusů Scania Irizar I6s Efficient. Nová verze prémiového zájezdového modelu má zajímavou technickou vymoženost, která se v Česku zatím neobjevila, jako první jsou vybaveny digitálními zrcátky. Cestující budou vozit na linkách Arriva Expressů.
„Udržet provoz komerční linky dnes není jednoduché. Cestující se snažíme získat nejen cenou jízdenky ale i službami, třeba v podobě pohodlných autobusů. Na našich Arriva Expressech zase o něco zvýšíme komfort cestování díky novým a technicky vylepšeným vozům,“ uvádí Radek Chobot, ředitel Arrivy City, která provozuje linky Arriva Expressů z hlavního města do Teplic nebo Litvínova, a pokračuje: „Navíc první ohlasy od našich řidičů jsou kladné, což nám také dělá radost, líbí se jim řada technických vychytávek a další usnadnění práce“.
Scania Irizar I6s Efficient je jedním z nejmodernějších autobusů v nabídce společností Scania, která vyrábí podvozek a pohonné ústrojí, a Irizar, jež je zodpovědná za nástavbu. Celek je zaměřen na co nejnižší spotřebu paliva. Autobus využívá nejnovější generaci třínápravového podvozku švédského výrobce s moderními úspornými naftovými motory o objemu 13 litrů a výkonu 450 koní. Maximální efektivitě je pak podřízeno i řešení nástavby od španělského dodavatele.
Oproti předchozím generacím je nástavba I6s Efficient vyrobená z většího podílu vysokopevnostní oceli a kompozitních materiálů, je tedy lehčí o 750 kilogramů. Díky upraveném tvarování přídě (modifikovaná je například přední část střechy) a nahrazení konvenčních zrcátek digitálními kamerami se podařilo zvýšit aerodynamickou účinnost vozidla o 30 procent.
Scanie Irizar I6s Efficient v barvách Arrivy budou vůbec prvními autobusy v Česku bez klasických zrcátek.
„Jsem doslova nadšený z celé řady novinek, které autobus má,“ říká Marek Petružela, řidič Arriva Expressu Praha – Teplice, který byl jedním z řidičů, kteří jeli pro nové vozy Scania do Španělska, takže může hodnotit. „Pohodlný podvozek je základ všeho a digitální zrcátka mi navíc umožňují vidět víc míst, což oceňuji kvůli manévrovacímu prostoru. Hned po prvních kilometrech cesty ze Španělska do Čech se mi zalíbila i přístrojová deska, je úžasně přehledná a neustále vidím všechny její důležité prvky,“ uzavírá Petružela.
Díky svému pojetí mohou autobusy přinést zákazníkům ceněné provozní úspory. Nová Scania Irizar I6s Efficient nabízí svým provozovatelům až o 13 % nižší spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého. Při ceně nafty okolo 36,50 Kč za litr a předpokládaném nájezdu milion kilometrů to může znamenat úsporu ve výší přibližně 1,2 milionu korun za palivo.
K dispozici jsou také chytré propojené funkce umožňující preventivní údržbu, autobus je schopen provádět v reálném čase vlastní diagnostiku. To mimo jiné znamená zmenšenou pravděpodobnost nečekaných odstávek, které s sebou jinak nesou zvýšené náklady.
Cestující si v novém provedení autobusu mohou díky upravenému interiéru užívat větší prostor a komfort. K dispozici je kromě klimatizace i 31 USB portů pro dobíjení mobilních telefonů nebo tabletů a stejný počet elektrických zásuvek pro dobíjení větších zařízení, jako jsou třeba notebooky. Pro maximální bezpečí je autobus vybaven samočinným nouzovým brzděním, adaptivním tempomatem a využívá rovněž nejnovější provedení palubní desky, která řidiči přináší intuitivnější ovládání, aby se naplno mohl věnovat řízení.
„Jsme potěšeni, že se společnost Arriva rozhodla pro nejnovější verzi autobusů Scania Irizar I6s. Jako výsledek spolupráce se španělskou společností Irizar jasně ukazuje sílu našeho nového přístupu v oblasti autobusů. Důraz na kooperaci s předními hráči mezi výrobci nástaveb přináší zákazníkům úspornější, chytrá vozidla, cestujícím větší komfort a příjemnější cestování a celé planetě nižší emise škodlivin,“ říká Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK).
Arriva plánuje nasadit autobusy Scania Irizar I6s Efficient postupně na linky Arriva Expressů Praha – Teplice, Praha – Most – Litvínov a Brno – Olomouc. V nejbližších dnech začnou vozit cestující na trasách z hlavního města na sever Čech.
Zdroj: Scania, Martin Přibyl
Přidejte odpověď