Rada EU nařídila znásobit dobíječky pro elektroauta

Spread the love

Rada EU schválila 25. července nařízení o povinném rozšiřování dobíječek pro vozy na alternativní pohony. Lze jej považovat za definitivní, byť se ještě čeká na zveřejnění v Úředním věstníku EU. Co vše nové nařízení obsahuje?

Znásobení dobíjecích stanic pro elektromobily i vozy na vodík a zajištění bezkontaktního placení na těchto stanicích. Tak lze shrnout hlavní úkol z nařízení schváleného Radou EU i Evropským parlamentem. Česko ale není na splnění nových standardů dostatečně připraveno, upozorňuje společnost KPMG.

Nařízení, které je součástí ekologického balíčku „Fit for 55“, si klade za cíl podpořit přechod na vozidla s nízkými nebo žádnými emisemi skleníkových plynů. Členským státům EU proto ukládá povinnost výrazně rozšířit infrastrukturu pro automobily poháněné elektřinou či vodíkem.

Do roku 2026 musí být pro elektromobily dostupné dobíjecí stanice s výkonem alespoň 400 kW nejméně každých 60 km na trasách páteřní dopravní sítě TEN-T, tedy například i na tahu mezi Prahou a Brnem. Do roku 2028 chce nařízení výstupní výkon sítě zvýšit na 600 kW.

Dobíjecí stanice pro nákladní vozidla a autobusy musí být k dispozici každých 120 km. Do roku 2028 by měly být instalovány na polovině hlavních silnic EU. Vodíkové čerpací stanice mají stát na polovině hlavních silnic EU do roku 2028.

Řidičům vozidel na alternativní paliva umožní nařízení platit na dobíjecích stanicích pomocí platebních karet nebo bezkontaktně a vždy bez nutnosti předplatného. Cena bude záviset na množství spotřebované energie, hmotnosti vozu nebo době dobíjení.

Do roku 2027 má také vzniknout celounijní databáze s informacemi o dostupnosti, čekací době a cenách na různých stanicích.

Na trhu s elektřinou se objeví nová řešení využívající umělou inteligenci

„Nařízení ještě čeká na vyhlášení v Úředním věstníku EU, ale to už je jen formalita, která na schválených pravidlech nic nezmění. EU tedy znovu potvrdila, že jednoznačně směřuje k rychlému přechodu na udržitelnou dopravu. Česko však za tímto trendem klopýtá a není na splnění nových unijních standardů dostatečně připravené ani po legislativní, natož praktické stránce,“ řekl Tomáš Kočař, specialista na evropské právo z advokátní kanceláře KPMG Legal.

„Dostupnost dobíjecích stanic v českých městech i na hlavních dálnicích je nedostatečná a nedosahuje požadovaných standardů. Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů. Na pokrytí páteřních tahů je možné čerpat peníze i z evropských fondů, například Connecting Europe Facility. Vývoj bude velmi dynamický a na trhu s elektřinou povede k nutnosti zavádění nových technologických řešení s využitím umělé inteligence nebo přinejmenším dálkového řízení dobíjecích míst,“ dodal automobilový expert KPMG Jan Linhart.

Zdroj: KPMG

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*