Pololetní registrace osobních aut ukazují změny v pořadí importérů. Za stabilizovanou špičkou pelotonu tvořenou značkami Škoda (meziročně plus 29,74 % a podíl na českém trhu 35,57 %), Hyundai (+3,91 % a 9,09 %), VW (+19,97 % a 8,37 %), Toyota (+31,95 % a 7,38 %) a Kia (+6,17 % a 5,09 %), se do první desítky letos prosadily tři německé prémiové značky – Mercedes-Benz, BMW i Audi.
Česko se stává zemí zaslíbenou drahým autům
Vždyť jen osobních Mercedesů (mimochodem šesté nejprodávanější značky v ČR), se u nás letos za půl roku prodalo víc než Dacií nebo víc než Peugeotů a Renaultů dohromady! V top desítce jsou letos také BMW (9) a Audi (10), zatímco na značky jako Peugeot, Renault, Seat, či Opel, které ještě nedávno byly pevnou součástí české desítky nejprodávanějších, zbyla místa od 11. příčky dál. Výrazně si meziročně polepšily také další, ne právě levné značky, jako Volvo (+44,76 %), Tesla (+711,34 %), Lexus (+99,72 %), Land/Range Rover (+31,62 %) a Porsche (+36,10 %).
K dalším prodejním rekordům míří mimo jiné také Ferrari se zatím 78 registracemi, ze kterých připadlo už osm kousků na nejnovější SUV Portofino, Lamborghini či Rolls-Royce s 24. registracemi, z nichž polovinu tvoří SUV Cullinan.
Mainstream většinou sečítá ztráty
Ve stínu úspěchů těch drahých jsou patrné i poměrně velké deficity řady „objemových“ značek, které letos bohužel nedosahují ani loňských, dost slabých výsledků. Stačí připomenout Dacii s meziročním poklesem 3,76 %, Ford (-20,23 %), Seat (-26,7 %) či Opel (-30,28 %). Loňských výsledků nedosáhly ani Mazda, Citroën, Honda, Fiat, Nissan, Jeep, nebo Mitsubishi. Obě velké korejské značky Hyundai a Kia mají sice letos registrace o trochu vyšší, ale o dvanáct, resp. deset procent menší, než byl celkový růst trhu, takže se jim snížil tržní podíl o jedno, resp. půl procenta.
Příznivci elektromobilů mohou slavit
Letošek přející nákupu drahých automobilů přinesl také výrazné zlepšení registrací elektromobilů, když za červen jejich tržní podíl dosáhl 3,09 % a od začátku roku 2,59 %. Největší zásluhu na tomto povzbudivém výsledku má díky zlevňování Tesla, která letos registrovala už 787 vozů, na druhém místě je Škoda s 524 elektromobily, dále VW s 342 kusy, 274 Hyundai, 182 Mercedes a 157 BMW, u kterého činí podíl čistě elektrických modelů 5,15 %, což je nejvíce z prémiových značek.
Nůžky se rozevírají
Uvedené statistické údaje jasně dokumentují, že v současné době bohatí bohatnou, tedy nakupují i drahá auta a chudí chudnou, takže nákupy spíše oddalují. Navíc se jasně projevuje to, o čem jsme již několikrát psali. Český automobilový park je nasycený a množství „obyčejných“ zákazníků vyčkává, jak se bude u nás dále vyvíjet hospodářská situace. To je cítit i poklesu registrací dovážených ojetých vozů a téměř čtvrtinovém podílu nejlevnějších vozů, starších 15 let.
Velký boom prodeje lehkých užitkových vozů
Radovat se mohou prodejci lehkých užitkových vozů, kde jsou letošní výsledky jednoznačně nejlepší za uplynulých čtrnáct let. Navíc se zajímavě mění i konkurence jednotlivých značek. Za červen je např. novou prodejní jedničkou poprvé značka Opel, která zaregistrovala 349 vozidel, když s velkým odstupem skončil druhý VW (299 kusů) a až třetí byl letošní lídr Renault (289 kusů). Po šesti měsících vede českou ligu LUV stále s náskokem Renault (1768 kusů), druhý je VW (1360 kusů), třetí finišující Opel (1314 kusů), čtvrtý Ford (1209 kusů) a top 5 uzavírá Toyota s 1036 registracemi.
Pomaleji, než u osobních vozů se rozjíždějí prodeje lehkých užitkových vozů s čistě elektrickým pohonem. Za letošní první půlrok bylo u nás registrováno celkem 166 elektrických dodávek, což představuje 1,55 %. Jen pro porovnání, loni to bylo za stejnou dobu pouze 29 vozidel a 0,33 % podíl.
Jedou a jedou
Pokud se zdálo, že motocyklový trh by mohl být už nasycený a loňské rekordní prodeje by se už nemusely opakovat, opak je pravdou. Růst prodejů sice už není tak dramatický, ale stále lepší než loni. Motorkám pevně a dlouhodobě kraluje Honda s více než čtvrtinovým tržním podílem, druhá je značka CF Moto, třetí Yamaha, čtvrtá BMW a pětici nejprodávanějších uzavírá KTM.
Co čeká motoristy a mobilitu?
Současná doba je pro potenciální zájemce o koupi automobilů značně komplikovaná a nejistá. Není snad týdne, aby se v médiích neobjevila nějaká více či méně katastrofická nebo naopak vrcholně optimistická informace, ale oba druhy jen rozvíří hladinu a po pár dnech upadnou v zapomenutí. Evropská unie má sice jasně stanoveno, co musí být za rok, za dva, za sedm či za dvanáct let a jakými sankcemi toho bude dosaženo, jenže stále existuje tolik neznámých, že úplně jisté není vlastně skoro nic.
Přidejte odpověď