ČEPRO otevřelo za účasti dvou ministrů svou první vodíkovou plnicí stanici. Je umístěná ve skladu Mstětice u Prahy, bude sloužit nejen pro plnění všech typů vodíkových vozů, ale i pro výzkumné a testovací účely vybraným zákazníkům a zájemcům z řad komerční, odborné a akademické sféry.
„Zprovoznění představuje další krok k rozvoji sítě vodíkové mobility, která nám umožní dosáhnout cílů Evropské unie v oblasti udržitelné dopravy. Věřím, že tato iniciativa posílí naši pozici v Evropě a ukáže naši reálnou snahu přecházet k čistším a ekologičtějším formám energie,“ říká k záměru ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Mobilitu čekají v příštích desetiletích velké změny. Trendem bude zejména elektromobilita, ale musíme zůstat otevření i dalším možnostem, mezi které vodík bezesporu patří. V rámci Operačního programu Doprava 3 jsme nově podpořili výstavbu dalších 6 vodíkových stanic, které v následujícím období vzniknou v Praze, Ostravě, Brně a v Napajedlech,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy.
Stanice je vybavena dvojicí plnících pistolí pro plnění tlakem 350 bar a tlakem 700 bar, které umožní plnit všechny typy vodíkových vozidel, včetně osobních vozů, nákladních vozů, autobusů a také například vysokozdvižných vozíků. Zařízení bude obsluhovat proškolený personál ČEPRO ze skladu. Umístění stanice v Mstěticích u Prahy bylo zvoleno z důvodu optimální dopravní dostupnosti z metropole a technologických možností společnosti ČEPRO.
„Pokračujeme v našich strategických plánech, kdy chceme trhu nabízet klasická fosilní i alternativní paliva. Zprovoznění vodíkové plnicí stanice vnímáme jako další posun k ekologicky šetrnější budoucnosti,“ říká k záměru Jan Duspěva, generální ředitel společnosti ČEPRO.
Vodík se používá jako palivo pro vozidla s palivovým článkem (FCEV). V palivovém článku je vodík přeměněn na elektrickou energii, která je uložena do baterie a následně využita k pohonu vozidla elektromotorem. Odpadním produktem přeměny vodíku na elektřinu je voda a díky tomu se podle některých předpovědí jedná o ekologické řešení budoucnosti dopravy.
Výhody vodíkových pohonů
Vozidla s vodíkovým pohonem, v porovnání s bateriovými elektroauty, nabízejí delší dojezd, který není ovlivněný povětrnostními podmínkami, jako je například nízká venkovní teplota. Výhodou je také proces plnění, který je velmi podobný tankování standartních vozidel na fosilní paliva. Plnění vodíkového vozidla je také méně časově náročné než dobíjení elektroauta. Počet vodíkových stanic ve světě se postupně zvyšuje, v roce 2022 bylo v provozu již 814 stanic, zatímco v roce 2013 jich bylo pouze 186.
Přidejte odpověď