V Evropské Unii se čím dál tím víc daří prodávat nové elektromobily. Jejich podíl na trhu se zvýšil téměř o čtvrtinu původního podílu z minulého roku. Celý evropský trh s novými auty má ovšem stále vleklé potíže, alespoň ve srovnání s předcovidovým obdobím do roku 2019.
Zatímco auta na elektřinu se čím dál silněji zabydlují v evropské flotile nových vozů, podíl dieselových motorů nadále klesá a společně s auty na benzín klesl meziročně o tři procenta. Tím nová auta se spalovacími motory tvoří už jen těsnou většinu – necelých 52,9 %. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
„Oproti roku 2019 má evropský trh s novými vozy, když to porovnáme s čísly z letošního dubna, stále asi 23% pokles prodeje,“ přibližuje Aleš Polák, generální ředitel Arvalu. „Od ledna do dubna 2023 vyrostl evropský trh s novými automobily o 17,8 % na 3,5 milionu registrovaných aut. Zatímco elektromobily a hybridní vozy jsou co do podílu na trhu na vzestupu, dieselová auta zažívají pozvolný pád. Pokud se všechno bude vyvíjet jako dosud, napřesrok tu mezi novými auty nebude většina těch se spalovacími motory, a to by se stalo poprvé v historii,“ doplňuje Polák z firmy Arval. Na největších a nejdůležitějších evropských trzích vykazují velký růst Španělsko s o 33,7 % registracemi více, to následuje Itálie a Francie s 26,9, respektive 16,7 procenty.
V dubnu 2023 tak zaznamenal evropský trh celkově významný meziroční nárůst registrací nových osobních vozidel, prodalo se více než 800 000 aut, tj. celkem o 17,2 % více než minulý rok. Tahouny jsou především hlavní evropské trhy, kterým se v poslední době dobře daří. Pomyslnému žebříčku vévodí Itálie s 29,2% a Francie s 21,9% nárůstem.
Elektromobily a hybridy na vzestupu
„V dubnu se nárůst počtu registrací nových bateriových elektromobilů přiblížil 52 %, v absolutních číslech jsme u téměř stovky tisíc nových aut. Trend neustále akceleruje, to je vidět i na podílu elektromobilů na trhu vůbec. Ten významně vzrostl z 9,1 % na 11,8 %, tedy skoro o tři procenta oproti dubnu 2022. Většina evropských národních trhů vykazuje nárůst v dvojciferných, a dokonce i trojciferných procentech, a to včetně těch největších – Francie a Německa. V obou případech jde o více než čtyřiatřicetiprocentní nárůst v první třetině tohoto roku. Do celoevropské flotily tak přibylo 415 579 elektromobilů,“ uvedl Polák.
Na klíčových evropských trzích se dlouhodobě daří hybridům
„I u nich sledujeme dvojciferné procentuální nárůsty a hybridy nyní představují skoro čtvrtinu evropského trhu s novými auty, jde celkově o 22,7% nárůst a skoro 200 000 nových aut,“ říká generální ředitel Arvalu. Počet nově registrovaných plug-in hybridů ovšem meziměsíčně od března do dubna mírně poklesl – hlavně kvůli nižšímu zájmu na obřím německém trhu, který vykázal o 5,5 % nižší počet nových registrací.
Benzín drží, diesel vyklízí pozice
Trhu i přesto ovšem stále vévodí nová vozidla se spalovacími motory. Jejich podíl ale stále klesá a brzy se dostane pod polovinu, zatímco podíl elektromobilů na evropském trhu se dramaticky zvyšuje. Již nyní je na elektřinu více než každé desáté nově prodané auto v EU.
Podíl aut na benzín činí 38,2 % a dieselové motory v sobě má 14,7 % nově registrovaných aut, což u dieselů ve výsledku znamená pokles o 2,5 procentního bodu ve srovnání s dubnem 2022. Počet nově registrovaných dieselů neklesá a je spíš stabilní, ale jejich podíl na trhu se dále snižuje.
Přidejte odpověď