Německým soudům se zřejmě v květnu podaří posunout vyšetřování aféry Dieselgate, ve které je od roku 2015 koncern Volkswagen v podezření, že instaloval do svých naftových motorů software, který zkresloval měření emisí, píše týdeník Euro.
Ve světě takto mělo být upraveno více než 11 milionů naftových motorů nejen ve volkswagenech, ale také u značek Audi a Škoda. Jejich inženýři podle žalobců manipulovali s motory tak, aby vyhovovaly zákonným hodnotám emisí výfukových plynů při testech, ale už ne později na silnici. Automobilka vyplatila v posledních létech na pokutách a odškodnení více než 30 miliard eur. A soudní tahanice stále nekončí. Čtyři bývalí manažeři v čele s bývalým šéfem koncernu Martinem Winterkornem jsou obviněni z obchodních podvodů se zmanipulovaným softwarem a ze zločinného spiknutí.
Jeden z obviněných, bývalý šéf dceřiné koncernové značky Audi Rupert Stadler, je v kauze falšování dieselových emisí připraven přiznat se k podvodu výměnou za podmíněný trest a finanční postih. U soudu v Mnichově to podle médií uvedli na konci dubna jeho obhájci.
Podle trestního soudu musel nejpozději od července 2016 vědět, že mohlo docházet k manipulaci s hodnotami výfukových plynů. Přesto nařídil, aby se v prodeji upravených vozů pokračovalo až do začátku roku 2018. Vinu už ostatně Audi a jeho mateřská skupina Volkswagen přiznaly v roce 2021. Německý Hospodářský trestní soud nato Stadlerovi slíbil podmíněný trest, pokud se obšírně dozná a zaplatí 1,1 milionu eur (25,9 milionu Kč). S návrhem soudu souhlasí i státní zastupitelství. Stadler podle svých obhájců vystoupí před soudem s přiznáním v polovině května.
Bývalý šéf celého koncernu Volkswagen Winterkorn, Stadlerův bývalý nadřízený, ale obvinění stále odmítá. Podle jeho obhájce nebyl ústřední osobou při rozhodování o strategii podvodu. Obžalovaný prý neměl žádné povědomí o používání odpojovacích zařízení a pokud existovaly nějaké náznaky jejich použití, za žádných okolností je neschválil.
Zdroj: DPA, Euro, archiv Automakers
Přidejte odpověď