Letošní rok odstartoval silnou poptávkou po ojetých vozech. Od poloviny ledna do poloviny února registrovali prodejci vysoký zájem o ojetá auta, který v druhé polovině února však začal pomalu opadat. Poptávka po autech z druhé ruky pak začala opět oživovat až během dubna.
V letošním roce se kupující zajímají nejvíce o auta v hodnotě od 150 000 Kč do 200 000 Kč. Auta v této cenové kategorii se však častěji prodávají i mezi lidmi napřímo a koupě takového vozu je velice riziková, neboť důvěřiví kupující v těchto případech často neprověřují historii vozu a jeho technický stav. Kvůli nedostatku nových aut byl vysoký zájem i o mladé a zánovní ojetiny.
Cena za ojetá auta se letos během prvních třech měsíců zvýšila meziročně o 10 % (přesně 9,95 %). Tempo zdražování se tedy snížilo, přesto se ale průměrná cena za ojeté auto meziročně navýšila z 272 000 Kč na 299 000 Kč, tedy o 17 000 Kč výše. Za nárůstem stálo především zdražování levnějších či průměrně drahých aut, tedy těch, o která byl největší zájem.
Stáří prodávaných aut meziročně kleslo o půl roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku, zatímco průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6 let.
Podíl aut s českým původem se meziročně zvýšil o pětinu na 48,5 % trhu. Naopak podíl aut z Německa klesl z 23 % na 20 %. Meziročně menší podíl zaujímaly také vozy z Itálie či Rakouska, ale naopak podíl aut se slovenským původem v posledním roce neustále roste.
Počet aut dovezených ze zahraničí v letošním roce meziročně poklesl o 10,55 % na 39 422 ks. Letošní dovozy navíc podporují zvyšující se stáří vozového parku v ČR, neboť se zatím dovážela auta v průměru o třičtvrtě roku starší než loni ve stejném období. Průměrné stáří nově dovezených ojetých aut činilo 11,2 roku, přičemž narostl zejména podíl aut starších 15 let, který vzrostl o 2,7 procentního bodu na 24,95 %. Je alarmující, že každé čtvrté dovezené auto je starší 15 let. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních vozů nadále roste a v prvním kvartálu už dosáhlo hranice 16 let. Neustále se zvyšující věk aut má negativní vliv na bezpečnost provozu na českých silnicích.
Průměrně měla auta letos najeto 151 000 km, což je meziročně prakticky beze změny. U prodejců se pak vozy v průměru ohřály 65 dní, což znamená, že se auta meziročně prodávala o 4 dny rychleji. Prodej vozu s Cebia REPORTem činil v průměru 54 dní, tedy o 11 dní méně.
Podíl aut po prvním majiteli se snížil o 3 procentní body na 45 %. Nejprodávanějšími modely byly opět Škoda Octavia a Škoda Fabia. Na třetím místě se zatím umístila Škoda Superb, která oproti loňskému roku vystřídala Volkswagen Golf. V reakci na vyšší zastoupení českých aut na trhu navýšily navíc všechny modely značky Škoda své tržní podíly. Celkově činilo jejich zastoupení mezi nejprodávanějšími vozy 21 %, podíl všech vozů koncernu Volkswagen v TOP 10 byl 28 %. V rámci vozů značky Škoda vzrostl zejména podíl dlouhodobě nejprodávanějších Octavií (z 8,8 % na 9,5 %) a Superbů (ze 3,1 % na 3,6 %).
Velká část zejména mladších vozů nejprodávanější značky Škoda se prodává v rámci certifikovaného programu Škoda Plus, který zaznamenal nejen více prodejů než ve stejném období v loňském roce, ale i více než v prvním kvartálu roku 2021, který byl pro ně rekordní. Větší množství zákazníků však sáhlo letos po možnosti financování, u produktu Škoda Plus Chytře došlo k meziročnímu růstu dokonce o 25 %. Stále nejoblíbenější věkovou kategorií jsou vozy mezi třemi až pěti lety stáří, které představují v rámci Škoda Plus 51 % prodaných vozů, nejprodávanější modely jsou Fabia, Octavia a Scala.
Nejvíce se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Podíl aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Elektro auta byla mezi ojetými vozy zastoupena z 0,83 %, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120. auto mělo pohon na elektřinu. V loňském roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu.
Každé páté prodávané auto letos nemělo platnou STK. Z hlediska barev trhu dominovaly opět šedé vozy (21,5 %). Bílá auta zvýšila svůj podíl ze 17 % na 19,2 %. Podíl černých vozů činil 18,4 %, což znamená, že oproti loňskému roku bylo na trhu více bílých aut než černých. Podíl aut, která byla inzerovaná jako nehavarovaná, dosáhl 99,35 %.
Přidejte odpověď