
Česko má letos zhruba tři tisícovky dobíjecích bodů pro elektroauta, z toho pět stovek provozuje skupina ČEZ. Mezi tuzemskými dodavateli jde o nejširší síť nabíječek, která ale v posledních letech začala kulhat za konkurencí. Většinu stojanů ČEZ totiž představují starší typy o výkonu 50 kilowattů, kde nabíjení baterie elektromobilu trvá i několik hodin, píše týdeník Euro.
Ostatní už k silnicím a dálnicím začaly sázet takzvané hyperchargery s výkonem 150 až 300 kwh, kde motorista nečeká více než hodinu. To se má nyní změnit.
„V nejbližších době chceme přidat další tři stovky výkonných nabíječek. První z těchto hyperchargerů můžou motoristé od 21. dubna využívat v Mladé Boleslavi,“ řekl týdeníku Euro šéf ČEZ Esco Kamil Čermák.
Stojan za účasti ministra dopravy Martina Kupky a dalších hostů spustila v uvedený den Skupina ČEZ na parkovišti obchodního centra Olympia. Řidičům je tam k dispozici celkem 7 dobíjecích stojanů. Nejrychlejší z nich o výkonu 360 kW umí současně dobíjet dvě auta, každé výkonem 180 kW. Každá z ostatních stanic má výkon 50 kW, ještě do konce letošního roku však ČEZ slibuje dvě z nich vyměnit za ultrarychlé stojany o výkonu 150 kW. ČEZ si vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.
„Celý automobilový průmysl projde velkou transformací. Klíčovou úlohu tohoto odvětví české ekonomiky vnímá i vláda a průběžně přispívá k co nejúspěšnějšímu průběhu této změny. Podporujeme jak klíčový projekt stavby české gigafactory tak i růst veřejných dobíjecích sítí. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až do výše 6 miliard korun. Díky správě dotačních programů cíleně podporujeme rozvoj páteřní i navazující infrastruktury a ovlivňujeme, aby svými parametry držely krok se stále výkonnějšími a modernějšími elektromobily. Lokality jako tato v Mladé Boleslavi se stanou standardem, samozřejmostí bude dobíjení více vozů najednou,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka.
Zdroj: týdeník Euro
Přidejte odpověď