Audi uvádí do prodeje nové modely Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron. Šéf divize Marcel Archleb a mluvčí značky Jiří Rozkošný předvedli novinářům technické finesy vozu ve školicím centru Porsche ČR ve Zlatníkách. Následovaly testovací jízdy přítomných motožurnalistů.
Základní cena modelu Audi Q8 e-tron byla v České republice stanovena na 2 087 900 korun a zahrnuje prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček pokrývající 5 let s nájezdem 120 000 kilometrů.
Nová korporátní identita
Označením modelu Q8 dává Audi najevo, že se v případě Audi Q8 e-tron* jedná o vrcholný model v kategorii elektrických SUV a crossoverů. U modelů Audi Q8 e-tron* a Q8 Sportback e-tron* je na první pohled zřejmé, že mají elektrický pohon, a to díky novému tvarovému řešení přídě a zádě, které důsledně rozvíjí designový styl elektricky poháněných vozů Audi. Q8 e-tron* zavádí jako prestižní elektrické SUV značky Audi novou korporátní identitu v exteriéru s dvourozměrným logem čtyř kruhů. Nové je také označení modelu s nápisem Audi na střešním sloupku B.
S vnější délkou 4915 milimetrů, šířkou 1937 milimetrů a výškou 1619 milimetrů u verze Sportback a 1633 milimetrů u karosářské varianty SUV nabízí Q8 e-tron* maximum prostoru a komfortu. Modely SQ8 e-tron* a SQ8 Sportback e-tron* jsou o dva milimetry nižší. Rozvor náprav 2928 milimetrů ponechává velký prostor pro nohy i na zadních sedadlech. Velkorysý je také objem zavazadlového prostoru, 569 litrů ve verzi SUV a 528 litrů ve Sporbacku. V předním zavazadlovém prostoru je navíc k dispozici 62 litrů.
Tři varianty pohonu
Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři varianty elektrického pohonu všech kol. Základní modely Audi Q8 50 e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 24,0-20,1 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) a Audi Q8 50 Sportback e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 23,7–19,5 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) mají dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW v režimu Boost, nabízejí maximální točivý moment 664 N.m a podle metodiky WLTP umožňují dojezd až 480 km (SUV), resp. až 500 km (Sportback).
Modely Audi Q8 55 e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 24,4–20,6 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) a Audi Q8 55 Sportback e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 24,1–19,9 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) poskytují prostřednictvím dvou elektromotorů celkový nejvyšší výkon 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment 664 N.m. Dojezd je podle metodiky WLTP až 580 km, u verze Sportback to je až 600 km. Nejvyšší rychlost modelu Q8 50 e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 24,0–20,1 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) je elektronicky omezena na 200 km/h.
Vrcholné modely Audi SQ8 e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 28,0–24,6 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) a Audi SQ8 Sportback e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 27,0–23,5 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) pohánějí tři elektromotory, které v režimu Boost nabízejí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. Dojezd modelů S je až 500 km v případě SUV i Sportbacku. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.
Větší kapacita sady akumulátorů a vyšší nabíjecí výkon
Zákazníci mají na výběr dvě velikosti sady akumulátorů: V modelu Q8 50 e-tron* má sada akumulátorů využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh), v obou výkonnějších verzích Q8 55 e-tron* a SQ8 e-tron* je k dispozici využitelná kapacita 106 kWh (celková 114 kWh). Optimalizací systému řízení sady akumulátorů se podařilo zvětšit využitelnou kapacitu. Na vysokovýkonném nabíjecím stojanu (HPC) dosahuje Audi Q8 50 e-tron* maximálního nabíjecího výkonu 150 kW. U modelů Q8 55 e-tron* a SQ8 e-tron* vzrostl maximální nabíjecí výkon až na 170 kW. Velkou sadu akumulátorů lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Nabíjení modelu Audi Q8 e-tron* z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu.
Za ideálních podmínek se Audi Q8 50 e-tron* kompletně nabije střídavým proudem za téměř 9 h 15 minut (22 kW: 4 h 45 minut). U velké sady akumulátorů jsou časy nabíjení 11 h 30 minut s 11 kW a cca 6 hodin s nabíjecím výkonem 22 kW. Audi Q8 e-tron* nabízí v sériové výbavě funkci Plug & Charge. Autorizace vozidla proběhne na kompatibilních nabíjecích stojanech automaticky po zasunutí vidlice nabíjecího kabelu a následně se spustí proces nabíjení. Zcela automatické je také vyúčtování. V roce 2023 bude spuštěna nová nabíjecí služba Audi Charging, která zajistí komfortní přístup ke 400 000 veřejným nabíjecím přípojkám napříč Evropou. Spolehlivým pomocníkem při vyhledávání nabíjecích přípojek podél trasy je plánovač tras e-tron.
Elektromotor na zadní nápravě a elektrické rozdělování točivého momentu
Pro nové Audi Q8 e-tron* byl modifikován koncept asynchronních elektromotorů na zadní nápravě. Magnetické pole je elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí místo dosavadních dvanácti. Elektromotor tak při stejném elektrickém proudu vytváří silnější magnetické pole, které má za následek větší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud. Tím se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.
U modelu S na základě modelové řady e-tron realizovala značka Audi poprvé ve velkosériové výrobě koncept pohonu se třemi elektromotory, který byl nyní pro nový model SQ8 e-tron** (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: – (EU); 28,0–24,6 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0) zdokonalen. Na přední nápravě pracuje elektromotor o výkonu 124 kW. Na zadní nápravě jsou uloženy dva elektromotory, každý s výkonem 98 kW, které pohánějí nezávisle na sobě pravé a levé zadní kolo. Řidič tak může krátkodobě využívat nejvyšší výkon až 370 kW. Prostřednictvím dvou zadních elektromotorů může být hnací síla libovolně rozdělována mezi obě kola ve zlomcích sekundy. Zatímco u předchozího modelu Audi e-tron* byl preferován pohon zadních kol, nyní je vozidlo primárně poháněno elektromotorem na přední nápravě. Tím se podařilo zvýšit hospodárnost a prodloužit dojezd bez nutnosti podstupovat kompromisy v oblasti jízdních vlastností. Při požadavku vyššího výkonu je hnací síla přenášena během zlomku sekundy na obě nápravy.
Propojení komfortu se sportovností
Nové Audi Q8 e-tron* je sériově vybaveno podvozkem se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. V závislosti na jízdní situaci lze světlou výšku vozu měnit v celkovém rozsahu 76 milimetrů. Optimalizovaná charakteristika vzduchových pružin vylepšuje jízdní dynamiku v příčném směru. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC kromě toho nabízí řidiči větší volnost při řízení, a to především v ostrých zatáčkách, které Audi Q8 e-tron* projíždí citelně agilněji také díky modernizovanému progresivnímu řízení. V převodce řízení byl převod pozměněn tak, aby řízení reagovalo mnohem bezprostředněji i na malé otočení volantu. Efekt strmějšího řízení umocňují tužší ložiska přední nápravy. Pohyby volantu jsou díky tomu přenášeny na kola bezprostředněji, a navíc se zlepšila zpětná vazba. Tomu byla také přizpůsobena činnost všech souvisejících regulačních systémů podvozku, jejichž charakteristika je v souladu s DNA značky Audi vyvážená a dokonale vzájemně sladěná.
Další zdokonalení aerodynamiky
Při vývoji modelu Audi Q8 e-tron* stála v popředí zájmu aerodynamika. Výsledkem je snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) z 0,26 na 0,24 u modelu Q8 Sportback e-tron* a z 0,28 na 0,27 u modelu Q8 e-tron*. Spoilery, umístěné na spodní části vozu před koly, odklánějí proudění vzduchu kolem kol. Spoilery na přední nápravě byly zvětšeny a u modelu Audi Q8 Sportback e-tron* se nyní používají spoilery i před zadními koly. U modelu SQ8 Sportback e-tron* jsou spoilery umístěny pouze na zadní nápravě. V oblasti masky chladiče doplňuje poprvé u modelu značky Audi použitý samotěsnicí systém elektricky ovládané žaluzie, které masku chladiče automaticky uzavírají. Tento systém ještě více optimalizuje obtékání přídě vzduchem, a zabraňuje nežádoucím ztrátám.
Parkování s asistenčním systémem remote park assist plus
V modelu Audi Q8 e-tron* je k dispozici cca 40 asistenčních systémů. Až pět radarových senzorů, pět kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů sbírá informace o okolí, které jsou následně zpracovávány centrální řídicí jednotkou asistenčních systémů. Novinkou je asistenční systém remote park assist plus, který bude zařazen do nabídky v průběhu roku 2023. S jeho podporou zajede Audi Q8 e-tron* i na úzká parkovací místa. Uživatel ovládá parkovací proces na chytrém telefonu prostřednictvím aplikace myAudi App. Jakmile vůz zaujme na parkovacím místě definitivní polohu, automaticky se vypne, zajistí proti samovolnému pohybu a uzamkne dveře. Před vyjetím z parkovacího místa zapne uživatel elektromotor v aplikaci myAudi App a s vozidlem si následně vyjede na dálku tak, aby mohl komfortně nastoupit.
Digitální světlomety Matrix LED
Na přání mohou být v modelu Q8 e-tron* zdrojem světla digitální světlomety Matrix LED. Orientační osvětlení vyznačuje na zúžených úsecích polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči držet se uprostřed. Navíc jsou k dispozici tři nové funkce: rozšířené informace o dopravě, osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy a orientační osvětlení na silnicích.
Interiér
Panoramatické skleněné střešní okno vpouští do interiéru ještě více světla, a umocňuje tak dojem lehkosti a rozlehlosti. Vyklopení a otevření skleněného dílu probíhá elektricky. Rovněž komfortně se ovládají neprůsvitné sluneční clony. Dvoudílné panoramatické skleněné střešní okno zlepšuje v otevřeném stavu prostředí v interiéru efektivní ventilací. Aerodynamický hluk minimalizuje integrovaný vzduchový deflektor. Jako alternativu sériově dodávané dvouzónové automatické klimatizace nabízí Audi
tyřzónovou automatickou klimatizaci a paket ambientního ovzduší. Vysoký komfort sezení i za vysokých venkovních teplot umocňuje třístupňová ventilace. Tato funkce patří k výbavě již u sériově dodávaných sedadel, jejichž perforovaná kůže vyniká pečlivě zpracovanými detaily. Na vrcholu nabídky stojí všestranně nastavitelná sedadla s individuálně měnitelnými konturami. Ta na přání disponují nejen pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři na sedáku i opěradle, ale také masážní funkcí. Ve všech variantách výbavy jsou zahrnuta ozdobná obložení vyrobená buď ze dřeva s otevřenými póry, například z žilkovaného dřeva jasanu nebo platanu, nebo z hliníku. V případě variant S line a edition S line je poprvé na výběr také ozdobné obložení se strukturou uhlíkového kompozitu. Novými materiály v nabídce jsou světle hnědé dřevo z vlašského ořešáku a trvale udržitelná technická tkanina s podílem recyklovaných lahví PET.
Dotykové displeje s vysokým rozlišením a hlasové ovládání
Stejně jako všechny modely Audi vyšší třídy používá i Q8 e-tron* ovládací systém MMI touch response. Jeho dva velké displeje s vysokým rozlišením – horní s úhlopříčkou 10,1 palce, spodní s úhlopříčkou 8,6 palce – nahrazují téměř všechna konvenční tlačítka a ovladače. Kromě ovládání prostřednictvím dvou dotykových displejů lze mnoho funkcí aktivovat hlasovým ovládáním s podporou hovorového jazyka.
Koncept digitálního ovládání a zobrazování je v modelu Audi Q8 e-tron* završen sériově dodávaným digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s rozlišením Full HD. Specifická grafická zobrazení informují o všech významných aspektech elektrické jízdy od nabíjecího výkonu až po dojezd. Na přání lze celek doplnit o head-up displej. Audi Q8 e-tron* bude na českém trhu sériově vybaveno multimediálním systémem MMI Navigation plus. Tato centrála podporuje vysokorychlostní přenos dat v souladu se standardem LTE Advanced a má integrovaný hotspot WiFi, k němuž si mohou cestující připojit svá přenosná zařízení. Navigační systém inteligentně doporučuje cíle na základě předchozích absolvovaných tras.
Materiály z recyklačních procesů
Vozy Audi Q8 e-tron* budou zákazníkům v Evropě a USA předávány s certifikátem, který potvrzuje neutrální bilanci emisí CO2. Audi kromě toho používá k výrobě některých dílů modelu Audi Q8 e-tron* recykláty. Tyto materiály, zpracované v rámci recyklačního procesu, snižují spotřebu nových surovin, a přispívají tak k vytvoření uzavřeného, efektivního a trvale udržitelného materiálového koloběhu. Audi používá v interiéru modelu Audi Q8 e-tron* recykláty v izolačních materiálech a v kobercích. Technický ozdobný prvek nad displejem je k dispozici s novou antracitovou technickou tkaninou, která je částečně vyrobena z recyklovaných lahví PET. Ve výbavové linii S line jsou sportovní sedadla čalouněna tkaninou Dinamica z mikrovlákna a umělou kůží. Dinamica je ze 45 procent vyrobena z polyesterových vláken. Tato vlákna jsou získávána z recyklovaných lahví PET, použitých textilií a zbytků vláken. Na rozdíl od dosavadní kvality mikrovláken se při výrobě tkaniny Dinamica navíc nepoužívají žádná rozpouštědla, což je další příspěvek k ochraně životního prostředí.
Kromě toho se poprvé používají díly významné pro bezpečnost, které částečně obsahují směsný plastový odpad z automobilů zpracovaný chemickým recyklačním procesem. Jedná se o plastové kryty zámků bezpečnostních pásů. V rámci projektu PlasticLoop zavedla značka Audi ve spolupráci s výrobcem plastů LyondellBasell na základě poznatků z pilotního projektu proces, který v sériové výrobě modelu Q8 e-tron* poprvé u značky Audi aplikuje chemickou recyklaci pro opětovné využití plastového odpadu z automobilů. V tomto procesu probíhá ve spolupráci se společností LyondellBasell nejprve demontáž neopravitelných plastových dílů z vozidel zákazníků. Tyto plastové díly jsou následně zbaveny součástí z odlišných materiálů, například kovových svorek, rozdrceny a chemickou recyklací zpracovány na pyrolýzový olej, který se používá na základě hmotností bilance1 jako surovina k výrobě nových plastů. Takto získaný plastový granulát slouží k výrobě krytů zámků bezpečnostních pásů modelu Q8 e-tron.
Zdroj: Seminář Audi Zlatníky-Hodkovice, Erich Handl, TZ Audi Q 8 e-tron
Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí byly naměřeny v souladu s legislativně stanovenou metodikou. Od 1. ledna 2022 byla zkušební metodika EU kompletně nahrazena zkušebním cyklem WLTP. To znamená, že pro vozidla s novým typovým schválením po tomto datu nejsou již k dispozici údaje podle metodiky EU.
Údaje se nevztahují na jednotlivé, individuální vozidlo a nejsou součástí nabídky. Slouží pouze k účelu porovnání různých typů vozidel. Výbava na přání a příslušenství (díly karoserie, rozměry pneumatik atd.) mohou změnit důležité parametry vozidla, jako je například hmotnost, valivý odpor nebo aerodynamika, a ovlivnit tak, společně s povětrnostními a provozními podmínkami a individuálním způsobem řízení, spotřebu paliva, resp. elektrické energie, emise CO2 a provozní vlastnosti vozidla.
Vzhledem k realističtějším podmínkám měření jsou hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2, zjištěné podle metodiky WLTP, v mnoha případech vyšší než hodnoty naměřené podle metodiky EU. To může mít od 1. září 2018 za následek příslušné změny ve zdanění vozidla. Více informací o rozdílech mezi metodikami WLTP a EU naleznete na www.audi.de/wltp.
Přidejte odpověď