Zachrání syntetická paliva spalovací motor?

Spread the love

Evropská komise (EK) minulý týden vyhověla některým státům (hlavně Německu, ale i  Česku) a navrhla povolit po roce 2035 prodej nových osobních aut se spalovacími motory, pokud budou jezdit na syntetická paliva. „Masovou výrobu spalovacích motorů to ale nezachrání,“ míní publicista Vladimír Rybecký v aktuálním vydání týdeníku Euro.

Agentura píše, že EK podlehla německému tlaku na povolení těchto pohonných hmot s podmínkou, že auta budou disponovat technologií, která jim zabrání využívat benzín, naftu či jiná paliva. K lobbingu za tatoi paliva se mělo připojit i Česko a další státy.

Co to je syntetické palivo a může zachránit pro evropské řidiče spalovací motor? Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí (nejčastěji elektrolýzou vody na kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO2). Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise (bez síry a aromatických uhlovodíků), využití CO2 pro výrobu (odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu) z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Pokud se navíc vyrábějí s využitím energie z obnovitelných zdrojů, je i uhlíková stopa této produkce nižší než u klasických paliv. Technologicky jsou tedy schopná nahradit ropné produkty, protože jejich využití si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů.

Rybecký: produkce paliv je příliš drahá

„Je tu ale háček. Produkce umělých paliv je velmi energeticky náročná a drahá. Jejich masová výroba pro automobilovou dopravu je praktiky nereálná,“ upozornil Týdeník Euro motoristický publicista Vladimír Rybecký.

Podobná paliva vyrábělo za druhé světové války Německo z uhlí, protože ke konci konfliktu trpělo nedostatkem dovážené ropy. Ani umělé palivo z uhlí ho ale od porážky nezachránilo!

Budoucnost spalovacích motorů neohrožuje jen jejich omezení pro rok 2035. Už o deset let dříve by v případě schválení členskými státy EU mohla platit nová norma Euro 7, která určuje novou metodiku měření emisí z provozu osobních aut. Návrh je tak přísný, že by prakticky z trhu vymýtil malé vozy a ty větší prodražil o desítky tisíc korun. Automobilky by tak musely propustit část zaměstnanců.

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*