Šéf automobilky SEAT Wayne Griffiths představil na výroční tiskovce v Barceloně hospodářské výsledky automobilky za rok 2022 a oznámil další kroky v realizaci své strategie.
Příjmy z prodeje společnosti vzrostly o 14 % z 9,256 miliard EUR na 10,513 miliard EUR. Jedná se o druhé nejvyšší příjmy z prodeje v 73leté historii společnosti, které překonává pouze rekordních 11,157 miliardy EUR z roku 2019.
Provozní zisk vzrostl o 550 milionů EUR na 179 milionů EUR (2021: -371 milionů EUR) před zaúčtováním jednorázových nákladů na restrukturalizaci ve výši 293 milionů EUR. Ziskovost se díky tomu zvýšila o 5,7 procentního bodu z minus 4 % na plus 1,7 %.
Zisk po zdanění vzrostl o 324 milionů EUR na 68 milionů EUR (2021: -256 milionů EUR). Hospodářské výsledky potvrzují, že rok 2022 přinesl obrat ve finančním hospodaření společnosti SEAT S.A.
„Společnost SEAT S.A. přijala v roce 2022, uprostřed bouře, která přinesla záplavu velkých výzev, historická rozhodnutí, která budou definovat náš příběh v nadcházejících letech,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva společnosti SEAT S.A.
„Upřednostnění značky CUPRA, implementace nového plánu na snížení nákladů a optimalizace pracovních metod byly klíčovými kroky, které zaručují společnosti SEAT S.A. dlouhodobou stabilitu. Společnost SEAT S.A. také učinila další významný krok směrem k elektrifikaci, když jsme se společně s koncernem Volkswagen, společností PowerCo a partnery projektu Future: Fast Forward zavázali investovat 10 miliard EUR do transformace Španělska na evropské centrum pro elektromobily.“
SEAT S.A. bude díky této investici a robustnější podnikové struktuře pokračovat v roce 2023 maximální rychlostí v elektrifikaci výrobního závodu Martorell a v přípravách na největší produktovou ofenzivu značky CUPRA, která začne v roce 2024.
Společnost SEAT S.A. má již za sebou velmi úspěšný vstup do roku 2023. V prvních dvou měsících letošního roku dodala zákazníkům 71 500 vozů. V porovnání se stejným obdobím roku 2022 to znamená nárůst o 27 %. SEAT S.A. hodlá na tomto základě zvyšovat své prodeje i v dalším průběhu roku 2023. Počet dodaných vozů značky SEAT vzrostl o 12 %, zatímco CUPRA pokračuje v exponenciálním růstu díky meziročnímu zvýšení o 75 %.
Rok 2022: Nová éra pro SEAT S.A.
Automobilový průmysl musel i v roce 2022 čelit velkým výzvám včetně nedostatku polovodičů. Tyto faktory omezily globální objem výroby společnosti SEAT S.A., který zůstal s téměř 480 000 vyrobenými vozy na podobné úrovni jako v roce 2021, ale hluboko pod výrobními počty obvyklými před pandemií. Společnost však navzdory těmto vnějším vlivům dosáhla významného obratu ve svých finančních výsledcích.
„Podniková struktura společnosti SEAT S.A. je v současnosti robustnější a postupně chceme vybudovat ještě solidnější finanční strukturu. Přestože byl objem námi prodaných vozů v roce 2022 o 4 % nižší než v roce 2021 kvůli nedostatku polovodičů, naše příjmy z prodeje vzrostly oproti roku 2021 o 14 % a příjem na vozidlo se zvýšil o 18 %. Návratu společnosti k rentabilitě jsme dosáhli díky nárůstu podílu vozů CUPRA na celkovém prodeji, agresivní strategií řízení cenotvorby, snížením režijních nákladů a zvýšením efektivity,“ řekl David Powels, člen představenstva společnosti SEAT S.A. odpovědný za finance a IT.
Zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) vzrostl z 278 milionů EUR v roce 2021 na 798 milionů EUR před zaúčtováním jednorázových nákladů na restrukturalizaci. To je nejvyšší úroveň v uplynulých pěti letech. Společnost pokračovala v realizaci svého strategického investičního plánu. V roce 2022 vynaložila na investice, výzkum a vývoj celkem 880 milionů EUR. SEAT S.A. tím dokládá své pokračující úsilí o přípravu budoucích produktů na jejich uvedení na trh a o rozvoj značky CUPRA.
Rok 2023: Urychlení transformace společnosti SEAT S.A.
Transformace společnosti SEAT S.A. ze spalovacích motorů na elektrifikované pohony probíhá velkou rychlostí. Tím se připravují základy pro novou éru růstu v historii společnosti SEAT S.A.
Ta na své výroční tiskové konferenci oznámila, že v roce 2023 urychlí realizaci svých klíčových projektů včetně své vlastní elektrifikační a organizační transformace a ještě většího zaměření na zvyšování růstu značky CUPRA.
„Jsme na začátku klíčového roku v historii společnosti SEAT S.A. Víme, že budoucnost je elektrická, a máme jasnou vizi a motivovaný tým s velkým odhodláním tento přechod dokončit. Jestliže byl rok 2022 začátkem naší transformace, rok 2023 bude rokem jejího urychlení. Před 30 roky jsme vybudovali Martorell, abychom vytvořili novou éru růstu pro SEAT. Nyní jsme ve druhé éře, která je dalším velkým milníkem v historii této společnosti,“ dodal Wayne Griffiths.
Výrobní závod Martorell slaví v letošním roce 30. výročí a SEAT S.A. investuje do své elektrifikace celkem tři miliardy EUR. Martorell se stane v rámci koncernu Volkswagen jedním z center pro výrobu elektromobilů a klíčovou součástí elektromobilového hodnotového řetězce ve Španělsku. SEAT S.A. navíc povede vývoj malých elektromobilů koncernu Volkswagen. Tato rodina osobních vozů zajistí demokratizaci trvale udržitelné městské mobility. Do roku 2025 bude Martorell vyrábět elektromobily pro různé koncernové značky.
Ambicí koncernu Volkswagen je vyrobit v závodech Martorell a Pamplona v období od roku 2025 do roku 2030 celkem tři miliony akumulátorových elektromobilů. SEAT S.A. také intenzivně pracuje na výstavbě závodu pro montáž akumulátorových sad a na přípravě Martorellu na druhou automobilovou platformu s cílem zvýšit svůj podíl v řetězci tvorby přidané hodnoty při výrobě elektromobilů a zachovat si konkurenceschopnost i v dlouhodobém horizontu.
SEAT S.A. představí v roce 2023 na své cestě k vyšší úrovni trvalé udržitelnosti novou strategii podle kritérií ESG. Jedním z hlavních pilířů této strategie bude vývoj „centra cirkulární ekonomiky“, které společnosti umožní vytěžit maximum hodnoty nabízené automobilem a akumulátorovou baterií, a to prostřednictvím průmyslových projektů pro opětovné využití, průmyslové repase a recyklaci. Strategie nabízí také trvale udržitelný průmyslový plán pro barcelonský areál společnosti SEAT S.A., v němž se bude centrum nacházet.
Růstová strategie značky CUPRA do roku 2030
CUPRA má ambici být do roku 2030 jednou ze 100 nejlepších globálních značek. Tohoto cíle bude dosaženo budoucím růstem, který bude podporován šesti faktory včetně globalizace značky. Jen v letošním roce plánuje CUPRA otevření nových showroomů City Garage v Berlíně, Madridu, Manchesteru a Paříži. CUPRA v rámci své ambice stát se opravdu globální značkou v současnosti analyzuje vstup na severoamerický trh. Nyní probíhají testy značky s potenciálními zákazníky a výsledky jsou zatím slibné a pozitivní. V roce 2023 přibyde 500 nových specialistů CUPRA Master, a jejich celkový počet tak dosáhne 2000.
Značka CUPRA v současnosti připravuje svou dosud největší produktovou ofenzivu, která bude zahájena v roce 2024 představením modelů CUPRA Tavascan a CUPRA Terramar. V roce 2025 bude následovat CUPRA UrbanRebel. Tyto nové modely umožní značce vstoupit do nových segmentů a na nové trhy a dosáhnout střednědobého cíle 500 000 prodaných vozů ročně.
SEAT S.A. je jedinou společností ve Španělsku s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group a prodává vozidla pod značkami SEAT a CUPRA.
SEAT S.A. vyváží více než 80 % svých vozidel a působí ve více než 70 zemích. Společnost zaměstnává více než 14 000 kvalifikovaných pracovníků a provozuje tři výrobní závody Barcelona, El Prat de Llobregat a
Martorell, kde vyrábí modelové řady SEAT Ibiza, SEAT Arona, rodinu Leon a CUPRA Formentor. SEAT S.A. navíc vyrábí vozy Ateca v České republice a CUPRA Born a SEAT Tarraco v Německu. Obchodní jednotka
SEAT MÓ nabízí produkty a řešení pro městskou mobilitu. Součástí společnosti je také SEAT CODE, centrum pro vývoj softwaru se sídlem v Barceloně, a CASA SEAT v centru Barcelony.
Cílem společnosti je hrát vedoucí roli v přeměně Španělska na elektromobilové centrum Evropy. SEAT S.A., Volkswagen Group a jejich partneři investují do elektrifikace Španělska 10 miliard eur.
Přidejte odpověď