V Otázkách Václava Moravce se 19. března sešli manažer Škody Auto Martin Jahn a bývalý premiér Mirek Topolánek. Jedním z témat bylo zavedení normy Euro 7.
V případě zavedení emisní normy Euro 7 by Škoda Auto musela uzavřít jednu výrobní halu a o práci by přišlo kolem 3000 lidí. V rámci celého dodavatelského řetězce by podle něj přišlo o práci až 10 000 lidí. Automobilka by musela přestat vyrábět modely Fabia, Scala a Kamiq, protože by investice byla zcela nerentabilní, řekl v pořadu Jahn.
„V Evropě to bude mít dopad na stovky tisíc pracovních míst,“ dodal.
Norma podle něj navíc ovzduší v Evropě nezlepší, protože se zpomalí obnova vozového parku a lidé budou déle používat starší, méně ekologické vozy.
Zavedení normy Euro 7 provázejí podle Jahna „nesplnitelné termíny“ a nejasnosti ohledně toho, co přesně po výrobcích vyžaduje. Měla by přitom začít platit již od roku 2025, což se podle výrobců nedá stihnout. „Ta doba platnosti je úplně nesmyslná,“ uvedl Jahn.
Topolánek: Ukrajina je horší než motory
„To je daleko větší riziko než zákaz spalovacích motorů,“ dodal k argumentům europoslance Pirátů Marcela Kolaji, který zákaz spalovacích motorů od roku 2035 podporuje. Kolaja připomněl, že o parametrech normy je třeba vést ještě dlouhou debatu.
Norma upravuje emise pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také z brzd a pneumatik.
Proti ultimativnímu zákazů spalovacích motorů se již vyslovilo Česko, Německo, Polsko a Itálie.
Zdroj: OVM
Přidejte odpověď