Únorových 16 826 registrací nových osobních aut by mohlo evokovat optimismus, když meziroční zlepšení činilo 18,28 %, a také po dvou měsících jsou hodnoty lepší, a to o 11,39 %. Bohužel letošek je oproti letům 2016 až 2020 stále v průměru o cca 15 % slabší, píše v komentáři Karel Beránek.
Mnohá čísla, která se dají vyčíst ze statistik zveřejněných po konci února, ale nemusí mít, a také nemají, ve všech případech nezbytnou vypovídací schopnost.
Současný český automobilový trh totiž stále ovlivňují dost specifické a dezorientující faktory. Na jedné straně některé značky dodávají prodejcům s velkým zpožděním vozy, které byly zákazníky už před delší dobou objednané. U dalších se situace objednávek a dodávek začíná stabilizovat a jiné už nabízejí i ze slušných skladových zásob. Ne vždy ale modely, o které je převažující zájem. Tento jev do jisté míry zkresluje aktuální výsledky registrací.
Určitou roli už také začíná hrát cenová politika některých značek, která ovlivňuje a často už také mění zájem zákazníků o původně uvažované modely. I tento aspekt se projevuje ve statistikách prodejů a zdá se, že tento trend bude i pokračovat. Svědčí o tom meziročně rostoucí prodeje cenově dostupnějších, nebo naopak luxusních značek a modelů. Na automobilovém trhu se také začíná projevovat nejistota z budoucnosti a snižující se kupní síla některých skupin zákazníků, stejně jako snaha raději utratit peníze u těch movitějších.
Fenomén Toyota a drahé vozy
Pro mnohé je zřejmě největším překvapením únorových statistik druhé místo Toyoty, před Hyundaiem a až čtvrtým VW. Ale Toyota si své postavení systematicky posiluje. Už v letech 2020 až 2022 se propracovala na pozici okolo čtvrtého místa a loni se za prosinec poprvé objevila na druhé příčce, takže její letošní výsledky nejsou zdaleka náhodné.
Daří se stále také Mercedesu, který je letos po dvou měsících na páté příčce před Kiou a Dacií. A pevně vedoucí Škoda si i letos drží neohrožený, více než třetinový podíl na českém trhu.
O prodejních úspěších prémiových značek píšeme pravidelně, takže desáté místo BMW, jedenácté Audi, meziroční zlepšení o 40 % u Volva, +43 % u Porsche, o 31 % víc u Lexusu a plus 745 % u citelně zlevněné Tesly jen dokreslují situaci na trhu.
Pořadí v lize modelů se mění hlavně od druhé desítky
Mezi deseti nejprodávanějšími modely českého trhu bylo i v únoru sedm škodovek v pořadí Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq a Kodiaq, když devátý skončil Superb. Hyundai Tucson byl sedmý, i30 až osmý a na desátou příčku poskočila Toyota Corolla.
V první pětadvacítce skončily ještě další čtyři modely Toyoty – Yaris Cross, Yaris, Proace City a RAV4. Tři Dacie – Duster, Jogger a Sandero, dva modely Kia – Ceed a Sportage, a po jednom modelu mají v TOP 25 ještě VW – Tiguan, Mercedes – GLE, MG – ZS, Ford – Puma, Ssangyong – Korando a Peugeot – 2008.
Registrace firem si stále drží zhruba tříčtvrtinový podíl
Český automobilový trh, jakoby žádné hospodářské problémy ani krize či inflace neexistovaly, stále drží ze tří čtvrtin nákupy a odběry institucí, firem a podnikatelů. Naopak soukromníci jsou trvale v podílově se nepříliš měnící menšině. I letos jsou zajímavé podíly soukromých zákazníků u jednotlivých značek. Stoprocentně fleetovými jsou u nás např.: Alpine, Aston Martin, Bentley, Ferrari, Chevrolet (Corvette), Lamborghini či Maserati.
Méně než 10 % soukromých zákazníků má např. Audi (2,15 %), BMW, Cupra, DS, Land Rover, Mercedes-Benz (9,49 %), Porsche či Seat. Největšími podíly privátních registrací (nad 60 %) disponují značky Dacia, Citroën, Honda, MG, Mitsubishi, Ssangyong a Suzuki. Ze čtveřice největších prodejců patří soukromým odběratelům u Škody jen 16,35 %, u Toyoty 36,23 %, u Hyundaie 51,21 a u VW 13,68 %.
Dovoz ojetin klesá
Určitým barometrem českého trhu jsou i první registrace dovážených ojetých osobních automobilů. Nedávný růstový trend se už více než půl roku mění v pokles a letošek zatím nenaznačuje jakékoli zlepšení. Meziročně jsou letošní registrace ojetin o 12,9 % nižší a druhé nejslabší za posledních šest let. Nabídka v zahraničí není pro dovozce také tolik atraktivní, takže ani poptávka není rak silná a mnoho zájemců zřejmě vyčkává.
Nástup elektromobility je stále relativní
Vděčné téma, které je často interpretováno až na úrovni dezinformací, má za únor a letošek celkem jasné výsledky. Únorový podíl čistých elektromobilů činil překvapivě jen 1,78 %. Na počtech registrací vozidel této kategorie se jasně odzrcadluje momentální situace jednotlivých značek. Škoda zřejmě úspěšně dodává na vývoz, takže v únoru doma registrovala „jen“ 24 Enyaqů a byla až třetí, za VW a rekordní Teslou, která díky cenové motivaci dosáhla až na prodej 93 vozidel.
Díky lednovým registracím 107 elektromobilů vede letošní ligu VW (celkem 146 kusů) před Teslou (141), třetí je Hyundai s 88 a až čtvrtá Škoda s 64 registracemi, následují BMW (55), Mercedes-Benz (46) atd. Celkem 728 letos registrovaných elektromobilů představuje zatím 2,14 % a uvidíme, jak se bude vyvíjet tento segment trhu dál.
V této souvislosti jsou zajímavé podíly registrací elektromobilů ve srovnání s ostatními druhy pohonu. I u značek, které elektromobilitu komunikačně významně preferují dosahují, s výjimkou Tesly, která auta se spalovacími motory nevyrábí, registrace těchto vozů jen zlomkové hodnoty.
Největší podíl elektromobilů má překvapivě BMW s 6,1 %, 5,4 % má VW, 4,2 % Volvo, 3,6 % Audi, 2,9 % Hyundai, jen 2,8 % Mercedes a u škodovek to je letos 0,5 %. Naopak u všech tří německých prémiových značek a Volva je i letos stále podíl prodeje dieselů výrazně nad 50 %.
Hybridy na postupu
Daleko lépe než elektromobilům a s menšími výkyvy se daří automobilům s hybridními pohony, jejichž podíl letos v únoru vzrostl už na 17,73 % a za první dva měsíce letošního roku to bylo 17,45 %. To znamená, že každý šestý nový, v ČR registrovaný osobní vůz má hybridní pohon. Mezi hybridy u nás jasně vládne Toyota, která má letos v této kategorii víc než čtvrtinový podíl, za ní následují Ford s 10,5 %, Mercedes s 9,6 %, BMW s 9,5 %, Škoda s 9 %, Volvo se 7,1 % atd.
Hybridy s vnějším nabíjením (PHEV) jsou na tom u nás zatím stále dost problematicky. Zřejmě proto, že jejich ceny a nejistá budoucnost podle EU, je u řady zákazníků hendikepují. I tak se jich u nás prodává o trochu víc než elektromobilů, konkrétně letos už 858 kusů, což představuje po dvou měsících 2,53 % českého trhu. Největší tržní podíl má plug-in hybridů má letos Škoda s 27,5 %, následují Mercedes s 12,6 %, z toho více než polovinu tvoří kombinace s naftovými motory, třetí v pořadí je VW s 10,3 % a následují Hyundai (8,8 %) a Volvo (7 %).
Úvahy o dalším vývoji jsou spíš věštěním z křišťálové koule
Poslední dobou jsme doslova zahlcování množstvím nejrůznějších, dost často účelových informací, ale velmi často také dezinformací. Regimenty odborníků nejrůznějších kalibrů se přehánějí ve snahách vyslovovat se k dalšímu vývoji a predikovat, co bude. Některé texty či projevy jsou už na první pohled komické a naprosto dezinformační, jiné prezentují pláč na špatném hrobě, nebo nekompetentní zbožná přání.
Další vývoj automobilového trhu, zejména toho českého, se nachází ve zcela specifické atmosféře. Na jedné straně se budeme muset podřizovat „evropským“ normám, povolenkám a sankcím, které nejsou zdaleka ještě úplně jasné, a na druhé misce vah leží inflací zasažená kupní síla nemalé části potenciálních zákazníků, kterou jistě ještě tvrději ovlivní i ceny energií, surovin a paliv. A protože zatím v automobilové branži vítězí politika nad technikou i nad lidmi, tak uvidíme. Třeba za měsíc či půl roku bude zase vše jinak, ale kdo tvrdí, že ví, co a jak bude, ten nic neví.
Přidejte odpověď