Lednové registrace 17 137 nových osobních vozů jsou nejlepším výsledkem za poslední tři komplikované roky, ale možný optimismus současně zchlazuje avizované omezování výroby. Už proto se i vzhledem k vysoké inflaci a celkové hospodářské situaci bude hodit alespoň v blízkém horizontu spíše střízlivá opatrnost.
Meziroční nárůst o 5,37 procenta může u někoho vyvolávat optimismus, zvláště když leden přinesl dokonce několik povzbudivých aspektů. Z některých úhlů pohledu dokonce ukázal nečekané pozitivní změny na českém trhu.
Asi největším překvapením ledna
jsou registrace elektrifikovaných vozidel. Čistě elektrických bylo registrováno 429, což představuje 2,5 % trhu a meziroční nárůst o 135,7 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Volkswagen se 107 kusy, Hyundai 69, Tesla 48, až čtvrtá je Škoda 41, dále BMW 34 a Mercedes-Benz s 30 elektromobily. Z jednotlivých modelů se nejlépe dařilo Hyundaii Kona s 50 kusy, Škodě Enyaq a VW ID. Buzz po 41 kusech, VW ID.3 – 38 a ID.4 – s 27 kusy.
Zajímavé jsou například také podíly jednotlivých druhů paliv u nejúspěšnějších prodejců elektromobilů (s výjimkou Tesly, která jiný, než elektrický pohon nenabízí). U značky Škoda u nás patří za leden elektromobilům např. podíl 0,69 % registrací, plug-in hybridům 2,78 %, benzinu 65,8 % a naftě 29,81 %.
Podobně u VW jsou podíly pohonů 7,11 %, 2,61 %, 51,94 % a 37,27 %, U Hyundaie 4,63 %, 2,75 %, 88,31 % a jen 4,16 % nafty. U dalších značek mimořádně preferujících elektromobilitu, jako u Mercedesu na ni připadá 3,59 % registrací, na plug-in 2,99 % a na naftu 60,29 %! Podobně u Volva jsou registrace elektromobilů 4,54 %, plug-in 10,5 %, benzinu 41,6 % a nafty stále nejvíce – 42,88 %! Nafta také suverénně vládne u prémiových BMW s 53,07 % (elektromobily 6,97 %), a Audi se 70,38 %! (elektromobily 4,35 %).
V lednu se také podařilo překonat externě nabíjeným hybridům (plug-in) registrace elektromobilů, s 488 kusy, tržním podílem 2,85 % a meziročním zlepšením +80 %. Nejprodávanějším plug-in hybridem ledna byla Škoda Octavia s 97 registrovanými kusy, následovaná Superbem s 67 kusy, 39 plug-in hybridů patřilo Hyundaii Tucson, Mercedes GLE registroval 35 kusů, z toho mělo 27 z nich kombinaci s naftovým motorem, 31 patřilo modelu Mazda CX 60 atd.
Prémiovým značkám se daří
V lize značek se za suverénní Škodou vytvořila silná trojka s nevelkými odstupy v pořadí Volkswagen, Hyundai a Toyota. Další trojici pelotonu vede na pátém místě dost překvapivě Mercedes-Benz, před Kiou a Dacií. To, že se u nás prodává víc Mercedesů, než Dacií je docela kuriozitou. Od osmého místa, které patřilo v lednu BMW jsou do třináctého ještě dvě prémiové značky, a to 12. Audi a 13. Volvo, které zdatně soupeří s trojící Ford (9), Renault (10) a Peugeot (11). Teprve za Volvem skončily v lednu značky Opel, Seat, Ssangyong, Suzuki, Citroën a Mazda. Dvacítku uzavírá další prémiová značka Lexus. Loňský skokan Cupra měl leden slabší, když hned za ním skončilo Porsche (22. místo). O tom, že krizi nezaznamenávají luxusní značky svědčí meziročně lepší registrace u značek jako Ferrari, Maserati, Lamborghini či Aston Martin. Podrobné údaje jsou k dispozici na stránkách sda-cia.cz.
K zajímavého přeskupení došlo meziročně v lednu také mezi typy. Loni vedoucí Octavii odsunula na druhou příčku Fabia, na třetí z šestého poskočil Kodiaq, čtvrté místo si udržela další škodovka Scala, ale na pátou příčku z osmé postoupil Hyundai i30 a za ním jsou opět tři škodovky – Kamiq, Superb (loni třetí) a Karoq. Devátou až patnáctou příčku obsadily Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan, Kia Ceed, Toyota Corolla, Dacia Sandero a Toyota Yaris Cross, která kdyby se počítala spolu s Yarisem by byla devátá.
Soukromníků ubývá
Další z údajů, které vypovídají o situaci na našem trhu jsou podíly firemních a soukromých zákazníků, které letos potvrzují, jak silná je u nás odběratelská skupina fleetů, když jí patří 77,14 % a na soukromníky zbývá jen 22,86 %. Loni na tom byli soukromníci jen o cca 2 % lépe, ale „zdravý“ by byl náš trh s jejich podstatně větším podílem.
První registrace dovezených ojetin klesly
Zajímavý trend je v posledních měsících patrný u prvních registrací dovezených odjetých osobních vozů. Už polovině loňského roku nastal pokles z někdejších běžných více než 15 tisíc registrací na 12 tisíc a v prosinci dokonce na méně než 10 tisíc. Lednových 11 599 ks představuje meziroční pokles o 13,5 %, přičemž aktuální průměrné stáří dovážených ojetin je 11,1 roku a podíl vozidel starších 10 let činí 53,71 %, z toho starších 15 let je 25,43 %. Uvidíme, jak se bude tento segment trhu vyvíjet letos dál, ale při nasycenosti vozidlového parku, kdy jedno osobní auto teoreticky připadá už na každého 1,65 obyvatele České republiky, včetně nemluvňat, dětí a stařečků, je víc než výmluvným argumentem.
Lehké užitkové automobily
V lednu se nepotvrdil loňský půl roku trvající trend poklesu registrací a 1704 nových LUV představuje meziroční nárůst o 54,91 %. Loňskou hegemonii Renaultu v lednu překvapivě ohrožoval Opel, když na druhém místě ztrácel jen 13 vozů a meziročně poskočil v podílu na trhu z 6,64 % (na šesté příčce) na 18,03 % (Renault měl podíl 18,78 %). K přesunům došlo také na dalších místech pořadí. Třetí je letos VW (loni 7), čtvrtou příčku si udržel Ford, ale zlepšil si prodej o 100 % a podíl na 10,21 %. Pátá je Toyota, šestý Peugeot a sedmé Iveco. Elektromobilům mezi LUV patřilo v lednu 1,12 % trhu, naftě 88,2 % a benzinu 6,4 %.
Prodeji motocyklů leden nevadil
941 registrací je historicky nejlepší lednový výsledek a představuje meziroční nárůst o 13,24 %. Zajímavostí této kategorie je, že na prvním místě vystřídala značka CF Moto se 17 % podílem na trhu a 160 prodeji, tradiční jedničku Honda, která je druhá 13,28 %/125 kusů, třetí KTM s 63 stroji, čtvrté BMW – 61 a až pátá je Yamaha s 47 motocykly.
Velké neznámé
Je jisté, že už probíhající odstávky výroby automobilů sebou přinesou negativní dopady na dodávky, které se na našem trhu pochopitelně promítnou už brzo. Problémy s výrobou a chybějící komponenty v řadě automobilek přitom trvají už delší čas a jak se zdá, neskončí určitě za dva, tři měsíce. V průběhu příštích měsíců se zřejmě dál projeví i nepříjemně vysoká inflace, která spolu s celkovou hospodářskou situací hrozí snížením kupní síly, a ta se zákonitě projeví v mnoha odvětvích, český automobilový trh nevyjímaje. Tak uvidíme, jak bude v dalších měsících, ale mnoho důvodů k optimismu není vidět.
Přidejte odpověď