Ministr Kupka spustil 500. dobíječku ČEZ

Spread the love

ČEZ spustil 31. ledna za účasti ministra dopravy Martina Kupky v areálu OC Letňany u dálnice D8 už 500. stojan největší české sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.

Síť ČEZ teď může najednou dodávat bezemisní energii až tisícovce elektromobilů. Pětistou dobíječkou je ultrarychlý stojan s výkonem 150 kW, kde e-auta doplní energii např. na cestu z Prahy do Drážďan v řádu minut.

„Podobně rychlých stojanů letos přidá ČEZ další desítky. Současně rozšiřuje síť míst, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. To vše výrazně zkracuje dobu dobíjení i čekání na něj, a šetří tak čas řidičů,“ uvedl ČEZ.

V příštích letech nás čeká velká proměna celého automobilového průmyslu. Vláda si je vědoma klíčové role tohoto odvětví pro českou ekonomiku a chce přispět k tomu, aby jeho transformace proběhla co nejlépe. Vedle klíčové stavby české gigafactory se také prostřednictvím správy dotačních programů podílíme na rozšiřování počtu a zvýšení kvality dobíjecích stanic. Roste význam lokalit jako této v Letňanech, které jsou velmi rychlé a naráz obslouží více vozů najednou. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až na úroveň 6 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Elektromobilita dnes postupně srovnává krok s rychlostí tankováním klasických aut, což je dobrou zprávou pro zákazníky. Ultrarychlé stanice zvládnou během krátké pauzy na občerstvení dodat bezemisní energii pro více než 200 kilometrů jízdy. Stojany o vysokých výkonech proto teď doplňujeme naše nejfrekventovanější lokality a přispíváme k posilování už tak velmi robustní české dobíjecí sítě. Podíl rychlých a ultrarychlých stanic se u nás pohybuje na úrovni 60 procent, zatímco evropský průměr je okolo deseti procent,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Robustnost české sítě potvrzuje i to, že na sto elektromobilů připadá v Česku 22 dobíjecích stanic, zatímco v Evropské unii 15.

Naše obchodní centrum těží z výborné spádové polohy na severovýchodním okraji Prahy u dálnice D8. Díky tomu už dnes mnoho našich zákazníků přijíždí elektromobilem a dosavadní trojice dobíjecích stanic byla v posledních dvou letech hodně vytížená. Protože chceme být připraveni na několikanásobné počty elektromobilů na českých silnicích, rozšiřujeme nyní ve spolupráci s ČEZ naši nabídku o dalších devět stojanů včetně jednoho ultrarychlého. Věříme, že díky tomu přilákáme další nové zákazníky, kteří u nás během nákupů doplní nejen svou energii, ale také energii do svých elektromobilů,“ uvedl Pavel Klimeš, manažer CBRE, společnosti provozující OC Letňany.

Stavba elektromobilní sítě se zrychluje

U první dobíjecí stanice ČEZ spuštěné v roce 2011 trvalo e-autu doplnění potřebné energie několik hodin, ta pětistá u Obchodního centra v Letňanech to zvládne za 10 minut. Zatímco první stovka stojanů vznikala přes 6 let, druhá už necelé dva roky, třetí a čtvrtá přibyla vždy zhruba po roce, a té poslední stačilo jen něco málo přes sedm měsíců. Lepší důkazy o stále zrychlujícím boomu elektromobility v České republice by se asi hledaly jen těžko.

Jak rostly stojany ČEZ v České republice

Pořadí

Lokalita

Datum zprovoznění

Výkon stanice

1.

Duhová, Praha

30.11.2011

2×11 kW

100.

Kaufland Hodonín

26.6.2018

22+50 kW

200.

OC Královo Pole Brno

20.4.2020

22+50 kW

300.

Kaufland Nymburk

3.5.2021

22+50 kW

400.

POP Airport Tuchoměřice

9.6.2022

22+50 kW

500.

OC Letňany Praha

31.1.2023

150 kW

Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Celkový instalovaný výkon všech stojanů přesáhla koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města. ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste právě podíl ultrarychlých stanic.

První čistě ultrarychlá lokalita ČEZ – Loket, 66. km dálnice D1

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*