Mnohé naznačuje tomu, že nový rok sebou přinese v mediální sféře řadu problémů a změn, které se dotknou i automobilové komunity, a to jak na straně samotných médií, tak i u dosud často dost konzervativní komunikace.
Někde půjde dokonce i o boj o přežití a mnohá tištěná média opět řeší velké existenční problémy nejen díky cenám papíru. Některá už to nedávno i vzdala a hodila ručník do ringu. Komunikace prostřednictvím sociálních sítí věnovaná trhu a obchodu, včetně toho s automobily, se již pevně etablovala na mediální scéně a celkem dobře se i prosazuje.
A nejde jen o reklamu, inzerci a internetovou podporu prodeje formou zpravodajství na nejrůznějších portálech, které mají výrazně větší sledovanost a dosah, než tradiční tištěné noviny a časopisy, z nichž některé nástup internetových informačních kanálů už dříve nepřežily.
Všichni vyznavači mediální a marketingové klasiky si budou muset chtě, ale především nechtě přiznat, že nové elektronické formy stále víc oslovují značné počty, více či méně potenciálních zákazníků nejrůznějších komodit. Vývoj jde prostě dopředu i v komunikační oblasti a svým způsobem dopadá na konzervativní a stárnoucí druhy. Nejnovějšímu trendu připívá i generační proměna a přístup dnešních „mladých“ nejen k informacím, ale i k produktům a jejich vlastnictví, či službám, stejně jako k jejich komunikaci.
Budou počty lajků rozhodující?
I na českém mediálním nebi se už napříč mnoha odvětvími a stále intenzivněji snaží prosadit nové formy zcela specifické reklamy. Přitom za nimi nestojí žádné nadnárodní agentury, velké vydavatelské domy, ani zkušení profesionálové, ale vytvářejí ji odvážní, někdy až drzí jedinci, v podstatě amatéři, kteří svým způsobem získávají postupně až nečekaný vliv.
Většinou ekonomicky méně nároční blogeři, facebookoví, instagramoví, twitteroví a podobní psavci, stejně jako influenceři, youtubeři a další individualisté, sdělující prostřednictvím sociálních sítí různými formami své dojmy široké veřejnosti a ta je sleduje.
Doslova invazivními druhy jsou influenceři a youtubeři, kterým už jejich činnost přináší někdy i slušné ovoce. Dokonce si svým způsobem rozdělili obchodní teritoria. Zejména influenceři mají vliv na desetitisíce a často i na statisíce sledovatelů, kterým jako určité osobnosti prezentují většinou módní a spotřební zboží (třeba trička, sportovní obuv apod.), a prodejci či výrobci je za to platí. Jejich úspěšnost roste a s ní i přibývá komodit, do kterých zasahují.
Zlikvidují youtubeři tradiční komunikaci a retro média?
Jiná je situace u youtuberů, kteří už hledají a nacházejí uplatnění také v automobilové branži, a to i u nás. V Evropě už dva z nich prokázali takové kvality, že našli dokonce cestu do poroty evropského Auta roku (COTY), kde jsou řádnými členy. Také u nás už jsou v hledáčku značek asi čtyři youtubeři, jejichž videa disponují slušným zázemím sledujících, v řádu desítek tisíc a někteří importéři je berou jako vážné marketingové partnery.
Je sice otázkou, jaký bude mít efekt na prodej nových osobních automobilů invaze youtuberů, když jejich desetitisíce sledovatelů se pohybují ve věkovém spektru 12 až 18, maximálně do 24 až 30 let, tedy mimo okruh potenciálních zákazníků. Stačí se podívat na věk zákazníků, kupujících si nové vozy. A očekávání, že „mladí“ si raději koupí nějaké nové dostupnější auto než levnější ojeté BMW, je přinejmenším sporné. Také argumenty, že youtubeři ovlivní nákupní ambice svých rodičů jsou sice zajímavé, ale nepříliš jisté. Ale počty lajků mají pro vyznavače moderních technologií v marketingu nespornou vypovídací hodnotu.
Proto už dávají některé značky youtuberům zelenou a vidí v nich někdy i obrovský marketingový potenciál, ve srovnání s časopisy, ve kterých sice pracují zkušení a odborně zdatní novináři, ale svými náklady se musí vedle počtů lajků youtuberů svými náklady často docela stydět. Jiní marketéři u youtuberů vidí jejich spornou odbornost, obvykle krátkou praxi a prezentaci spíše subjektivních dojmů než odborné hodnocení, které by mělo u potenciálních zákazníků rozhodovat o získání názoru při případnou koupi nového automobilu.
Známé jsou případy, kdy neznámí youtubeři přijdou k prodejci s žádostí o zapůjčení auta za 3 nebo 4 miliony na víkend s tím, že o něm natočí pěkné video, které určitě shlédnou tisíce lidí. V počtech sledujících jim nemůže konkurovat prakticky žádný „print“. A lajky se dnes počítají, i když nedávno realizované hodnocení autorů jednoho vydavatelství podle „ohlasů“ ukázalo, že největší počet jich pravidelně patřil kritice za největší hlouposti, takže „liga“ lajků tam v tichosti vyšuměla. Pokud ale budou i automobilky hrát na počty lajků a desetitisíce sledujících, kteří zatím ani nevlastní řidičák a budou čekat, že až ho získají, si budou kupovat právě jejich nové auto, je to také řešení perspektivní komunikace.
Kdo se v tom má vyznat? Opověď není jednoznačná
Problém zatím je především v tom, jak zjistit kdo je opravdu kvalitní auto-youtuber, na kterého zákaznická komunita skutečně dá. Jedná se o nijak neorganizované vlky samotáři, kteří se sami prezentují svými výsledky.
Odpůrci pochopitelně také uvedou, že youtubery vůbec nesledují, a že ti, kdož mají čas na komunikaci s youtubery, nejsou potenciálními kupci nových aut. Navíc konzervativní názory evokují retro myšlení ohledně vlastnictví auta jako hodnoty, kterým názor nějakého mlaďocha nemůže ovlivnit „zkušeného“ motoristu. Nacházíme se tak v určité přelomové době, která sice přeje novinkám, start-upům a digitalizaci, ale ne vše nové se vždy osvědčilo a jak se zdá, automobilovou komunikaci ještě čekají mnohé těžko předvídatelné chvíle.
Generační souvislosti
Relativní úspěchy nových forem využívání mobility bez vlastnictví vozidla, stejně jako nové podoby internetového obchodování s novými automobily samozřejmě nahrávají hledání nových cest také v oblasti komunikace a reklamy. Je ale stále otázkou, zda právě youtubeři dokáží svými subjektivními dojmy oslovovat tu cílovou skupinu zákazníků, která se rozhoduje o koupi nového automobilu.
Komunita internetových propagátorů sice šikovně argumentujících množstvím lajků, vstupů, počty evidovaných „dušiček“ na sociálních sítích a samozřejmě dokáže prezentovat skvělost nových informačních technologií, ale pro skutečného zájemce o produkt, jakým je nový automobil asi nebude příliš směrodatný estetický dojem módního experta, který má jízdní praxi něco přes rok, odvahu supermana, a technickou erudici a na úrovni čerstvého řidičského průkazu. Auto ještě stále nejsou módní tenisky.
Přidejte odpověď