Tak jako sedmdesátá a osmdesátá léta patřila ropě a petrolejářskému průmyslu a další dvacetiletí informačním technologiím, získává obrysy nové zaměstnání budoucnosti: práce ve vodíku. Během několika let zde vzniknou miliony pracovních míst. Tvrdí to Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů (Executive Search).
„Pokud rozumíte vodíku nebo jej milujete, máte zřejmě zářnou budoucnost. Očekáváme, že vodíkové odvětví se bude rozvíjet ostrým tempem a natáhne ty nejlepší mozky,” tvrdí Marek Huml, Managing Partner pražské kanceláře Stanton Chase.
Vodík je sice nejjednodušší chemický prvek, ale již léta si s ním lámou hlavu všichni, kteří sní o palivu budoucnosti. Je totiž velmi flexibilní, při pohonu motorů nevytváří žádné emise a je ho prakticky nekonečné množství, je obsažen ve vodě, v biomase i ve fosilních palivech. Jeho nevýhodou jsou zatím vysoké produkční náklady a velká spotřeba energie, kterou je třeba pro jeho stlačení a skladování.
„Vodík bude hrát klíčovou roli v moderní energetice a v dopravě. Nemáme lepší prostředek pro skladování energie,“ říká Ladislav Ornst, předseda představenstva firmy United Hydrogen, která vybudovala úspěšný vodíkový business v USA a nyní se zabývá investicemi do vodíkových technologií ve střední a východní Evropě. „A pro nastartování projektů budeme potřebovat manažery a projektové lídry s technickým a finančním vzděláním, samozřejmě později i lidi do výroby.“
„Již nyní obsazujeme pozice do technologických firem nebo start-upů, které se zabývají výzkumem vodíkových pohonů nebo zařízení na výrobu vodíku,“ potvrzuje Marek Huml ze Stanton Chase.
Vodíková ekonomika se prudce rozvíjí. Samozřejmě, rychlou vodíkovou budoucnost předpovídali vědci již v 60. letech a zkoušel na ní přejít Island v 90. letech, avšak až nyní se ve vodíku točí každý rok 120 miliard dolarů a celý sektor roste 5 procentním tempem ročně. Podle předpokladů vznikne v Evropské unii do roku 2030 na 1 milion pracovních míst ve vodíku a do roku 2050 dokonce 5,4 milionu. To je, pro srovnání, zhruba třikrát více než je nyní pozic v chemickém průmyslu. Na celosvětové úrovni by počet pracovních míst mohl dosáhnout až 30 milionů v polovině 21. století.
V současnosti jsou největšími uživateli vodíku chemický průmysl, výrobci hnojiv a plastů, energetické firmy a ve stále větší míře logistické firmy a dopravci. Němci testují vlak na vodíkový pohon, korejská automobilka Hyundai dodala nedávno do Německa prvních 27 vodíkových
nákladních vozidel, japonská Toyota staví futuristické město Woven City, kde bude veškerá energie založená na vodíku. Americký stát Kalifornie plánuje od roku 2035 umožnit dopravu pouze automobily na elektrický nebo vodíkový pohon. Odhaduje se, že do 30 let bude vodík tvořit 12 % veškeré světové spotřeby energie.
„Vodíku je nekonečně mnoho a je to jediný prvek, který nám poskytuje nekonečnou energetickou smyčku: z obnovitelné energie vyrobíme vodík a z vodíku zpět elektrickou energii,“ vysvětluje Ladislav Ornst. „Vodík umožní skladování energie například z větru nebo slunce a nahradí benzín, naftu nebo zemní plyn a přispěje k energetické nezávislosti.“
Na vodíkovou budoucnost vsadila i další česká firma Devinn. Kromě toho, že je integrátorem vodíkových systémů v energetice a dopravě, vyvinula vlastní mobilní vodíkový generátor H2BASE.
Rostoucí ceny energií a odklon od fosilních paliv slibují vodíku zářivou budoucnost. „Jsme přesvědčení, že vodíková energie bude nedílnou součástí realizace celosvětové uhlíkové neutrality,“ řekl Katsuyuki Ota, president japonské petrolejářské firmy ENEOS. Tomu podobně věří i Češi. „S rostoucími cenami energií roste poptávka po samostatných, nezávislých řešeních pro rodinné domy, kde vidíme obrovský potenciál,“ tvrdí Matěj Jakubec z firmy Devinn.
Ve vodíku vzniknou celé nové profese. Řada z nich ještě ani nemá názvy nebo vůbec nezapadají do oficiálních klasifikací. S tím ruku v ruce vznikne potřeba rychle nové talenty vyškolit a vzdělat.
Tyto nové profese půjdou napříč všemi typy zaměstnání, od vývojářů s akademickými tituly, specializované inženýry, designéry, programátory vodíkových systémů, specialisty na materiály, odpady, vývojáře vodíkových aut nebo autonomních výroben vodíků až po specializované techniky pro montáž palivových článků. K tomu musíme přidat „vodíkové“ obchodníky a „vodíkové“ marketéry.
„V současnosti české i zahraniční firmy hledají především vodíkové technologické profese, inženýry pro vývoj vodíkových aplikací, a také manažery, kteří dokážou tyto aplikace prodat. Velmi rychle se však blíží doba, kdy vodíkoví specialisté budou prakticky ve všech oborech lidské činnosti, od vědců přes ředitele vodíkových továren až po základní profese řidičů vodíkových náklaďáků,“ dodává Marek Huml. „Nyní se rozjíždí vlak a klienti vědí, že důležitější než zkušenosti je nadšení pro vodík.“
Přidejte odpověď