Zatím jen trochu, během pár let ale až 550 milionů litrů paliva ze vzdušného oxidu uhličitého má vyrobit čerstvě zprovozněná továrna Porsche v Chile.
Syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, jakožto záchrana pro spalovací motory jsou zase o krůček blíž. Automobilka Porsche uvedla do provozu pilotní továrnu Haru Oni v chilském Punta Arenas.
Slavnostnímu otevření byl přítomen i chilský ministr energetiky Diego Pardow. A také jedno Porsche 911, do nějž přítomní natankovali syntetický benzín.
„Používání e-paliv snižuje emise CO2. Z pohledu celého sektoru dopravy by měla být průmyslová výroba syntetických paliv propagována napříč celým světem,“ nechala se slyšet členka představenstva Porsche AG Barbara Frenkelová.
Syntetická paliva se používají v tradičních spalovacích motorech místo benzínu či nafty. Mají ale čistší emise a v případě, že je výroba poháněna „zelenou“ energií, jsou uhlíkově neutrální, neboť se k jejich výrobě používá uhlík již přítomný v atmosféře.
Místo na planině uprostřed ničeho v Chile bylo vybráno právě kvůli čisté energii. Většinu roku tu fouká silný vítr, k jehož zužitkování stojí v závodě větrná elektrárna.
V pilotní fázi je v plánu vyrobit zhruba 130 tisíc litrů syntetických paliv ročně. Zatím je v plánu jejich použití v šampionátu Porsche Mobil 1 Supercup a v Zážitkových centrech Porsche.
Chilská továrna má před sebou dvě rozšíření. To první má do poloviny tohoto desetiletí navýšit výrobní kapacitu na 55 milionů litrů ročně. O zhruba dva roky později má být kapacita zdesetinásobena na 550 milionů litrů.
V porovnání s globální spotřebou ropného benzínu je to stále kapka v moři, českou spotřebu by to však pokrylo na mnoho dní. Denní spotřeba benzínu v ČR byla podle webu GlobalEconomy.com v roce 2020 zhruba 5,4 milionu litrů.
„Potenciál e-paliv je obrovský. V současnosti je na světě více než 1,3 miliardy vozidel se spalovacím motorem. Spousta z nich bude na silnicích ještě dekády a e-paliva nabízí majitelům současných aut alternativu, která je uhlíkově téměř neutrální,“ říká člen představenstva Porsche AG Michael Steiner.
Přidejte odpověď