Piloti chystají demonstraci proti Gigafactory

Letecký pohled na letiště Líně
Spread the love
Předseda Českého svazu letectví Václav Vašek svolává na 15. listopadu české piloty a aviatiky k celorepublikovému protestu proti likvidaci letiště Líně na Plzeňsku, kde by mohla vyrůst gigafactory Vokswagenu na výrobu baterií do elektroaut. Vašek neburcuje jen piloty nadšence, cílí i na profesionály a armádní letce.

„Vyzývám Vás, současné vojenské piloty a techniky ze základen ČáslavNáměšť nad OslavouPraha-KbelyPardubice a podobně, přestaňte se bát vyjádřit nahlas svůj názor. Neohlížejte se na odtajněné oficiální stanovisko ministryně obrany, že Armáda České republiky letiště Líně nepotřebuje. Toto stanovisko postrádá veškerou vojenskou logiku,“ apeluje předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.

Václav Vašek je považován za legendu československého stíhacího letectva. V letech 1975-87 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, z toho posledních sedm let jako velitel pluku. Poté byl v letech 1987-1990 zástupcem velitele 3. divize protivzdušné obrany státu. Jako náčelník stíhacího letectva armády Československé federativní republiky byl v roce 1992 před rozpadem země zařazen do skupiny, která měla připravit rozdělení letectva mezi Českou republiku a Slovensko. Armádu opustil v roce 1994 po sporu s ministrem obrany Antonínem Baudyšem. Poté ještě řadu let létal jako civilní pilot.

O problémech s plánovanou výstavbou gigafactory a faktickou likvidací letiště, které umožňuje přijímat civilní i vojenské stroje, informoval Ekonomický deník ZDE.

Záměr vybudovat podnikatelskou zónu o rozloze 391 hektarů na ploše někdejšího armádního letiště s více než dvoukilometrovou dráhou, na které mohou v případě potřeby přistávat i startovat na základě certifikace letadla typu ATR 72 (která přepraví až 70 cestujících), kde v současnosti působí několik aeroklubů, leteckých škol nebo zde má zálkadnu letecká záchranka, schválila v půlce prázdnin vláda.

Volkswagen zde zvažuje výstavbu továrny na baterie pro 4 500 zaměstnanců, přičemž projekt by vyšel na zhruba 98 až 122 miliard korun.

„Mnozí máme v paměti, že v první polovině devadesátek minulého století Klausova vláda rozhodla o nevratném zrušení vojenského letiště v Žatci, což byla nejmodernější letecká základna v Československu do té doby. Jednalo se o symbol, jak dopadne celé vojenské letectvo. A tak se stalo. Dnes by firmy v zóně Triangle byly vděčné za svoje letiště. Věřte, že vím, o čem hovořím. Současná Fialova vláda dne 19.10.2022 přijala usnesení č. 879 o likvidaci letiště Plzeň – Líně, údajně ve prospěch zelené demagogie, v němž už slibuje koncernu Volkswagen, že mu umete cestičku. Kdo z nás objektivně ví, kde je pravda? Žádný člen vlády ještě ani nežil, když letiště Líně, jako i většina významných letišť po celé republice, bylo budováno. Proto tento spolek laiků nemá ani morální ani formální právo rozhodovat o jeho zničení. Oni nedokáží něco kloudného vytvořit, tak chtějí alespoň vše kolem sebe devastovat.Cui bono?Nechápu, jak je možné, že k tomu mlčí vrchní velitel ozbrojených sil, prezident České republiky.Když mlčí on, pojďme nemlčet my,“ začal svůj apel předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.

K protestní akci Václav Vašek vyzval:

• všechny členy Českého svazu letectví

• současné i bývalé piloty, techniky a stewardky leteckých společností ČSASmartwings a ostatních leteckých dopravců

• piloty i techniky Aeroklubu ČR a Letecké amatérské asociace ČR

• bývalé vojenské piloty a veškerý pozemní letecký personál

• pracovníky všech českých letišť

• všechny rozumné osoby z ostatních leteckých oborů

„Není nás málo. Nebojme se zabránit tomu, aby současná vláda, inspirovánalikvidací letiště Žatec, stejně zrůdným způsobem vymazala z povrchu zeměkoule i letiště Líně. Včera to byl Žatec, dnes Líně a zítra si ke svým, dozajista ryzím, demoličním úmyslům vyberou které letiště? Třeba Pardubice, protože někdo mocný zjistí, že je bezpodmínečně nutné rozšířit dostihové závodiště? Pohybujete se po světě a velmi dobře víte, že minimálně evropské státy udržují v provozuschopném stavu každé letiště z druhé světové války, natož ta novější. Nikde si nedovolí podobnou nekompetentnost, jako dočasné vlády v Česku. Pojďme jim, aktuální i budoucím vládám, do toho, v zájmu republiky,jednou pro vždy hodit vidle, dokud je čas, dokud se bagry nezakously do vzletové/přistávací dráhy a provozních ploch. Proces bourání vytváří mnohem příznivější prostor pro nekontrolovatelné finanční toky, než proces výstavby,“ píše tvrdě Václav Vašek.

Předseda Českého svazu letectví Václav Vašek apeluje i na současné příslušníky českých vzdušných sil.

„Vyzývám Vás, současné vojenské piloty a techniky ze základen ČáslavNáměšť n./Osl., Praha-KbelyPardubice ap., přestaňte se bát vyjádřit nahlas svůj názor. Neohlížejte se na odtajněné oficiální stanovisko ministryně obrany, že AČR letiště Líně nepotřebuje. Toto stanovisko postrádá veškerou vojenskou logiku. Jsem přesvědčen, že všichni uvažujete selským rozumem. V přípravě na boj to ani jinak nejde. Sami přece víte nejlépe, že likvidace jakéhokoli využitelného zodolněného letiště v období reálné hrozby válečného konfliktu se rovná zločinu na vlastním národu a dalšímu faktickému oslabení už tak zdecimované obranyschopnosti našeho státu. Kdo jiný, než současný premiér Fiala, vytrvale od jara jako jehla na poškrábané gramofonové desce opakuje, že se nacházíme ve válce? Nestrachujte se o práci. Oni nemají kým Vás nahradit a jsou si toho velice dobře vědomi. Ano, pokud přijdete jeden – dva, tak Vás vyhodí. Pokud přijdete všichni, nebo pokud nepřijdete nikdo, pak Vás nevyhodí. Je to pouze Vaše volba.Mimořádná doba vyžaduje mimořádné jednání.Já a moje generace pilotů a techniků se dodnes stydíme za to, že jsme tehdy umožnili průchod zvůle Klausovy vlády. Nedopusťte, abyste se Vy za pár let museli stydět za to, že jste nečinně přihlíželi stejné zrůdnosti Fialovy vlády v cizím zájmu. Jste Češi,“ burcuje až na samé hranici přiměřenosti protestu šéf leteckého svazu.

„Vzpomeňme, že skoro vždy v krizových dobách naší republiky to byli právě piloti a ostatní letecký personál, kteří se postavili na stranu spravedlnosti a neváhali za ni i bojovat, v tom lepším případě riskovat svoji profesní existenci. Dosud jsme jim kladli při nejrůznějších příležitostech věnce kjejich pomníkům a navrhovali jsme je na vyznamenání in memoriam. Právě teď máme příležitost ukázat našim předchůdcům, v nichž jsme měli možnost spatřovat vzor, jestli jsme opravdu jejich nástupci, nebo zda zůstaneme zalezlí, abychom se v aktuálním prostředí jediné povolené pravdy náhodou nespálili. Věřte mi, že naši letečtí kolegové, kteří odevzdali svobodě daň nejčestnější, nás sledují a drží nám místo u nebeského leteckého báru. Pokaždé, od vzniku jejich Památníku v Žatci v roce 2012, s nimi na Den letectva hovořím. Vyzývám tedy Vás, všechny oslovené, abyste si dne15.11.2022udělali čas a dostavili se naletiště Plzeň – Líně.Naše setkání začne(s ohledem na platný SEČ a brzký soumrak)už ve 14.30h. na stojánce před hangárem č. 3 – muzeum Classic Trainers.Pořadatelská služba, zdravotnické zabezpečení a bezpečnostní služba jsou zajištěny,“ uzavřel předseda Českého svazu letectví– plukovník ve výslužbě Václav Vašek.

Podotkl, že provozovatel letiště, firma PlaneStation Pilsen s.r.o., na 15. listopadu upouští od pravidelných poplatků pro všechny účastníky setkání, kteří chtějí přiletět.

Problémy s vodou i ubytováním

Proti obřímu plánu vystavět v Líních gigafactory protestuje pět obcí, kterých se bezprostředně dotýká. Například starosta Dobřan Martin Sobotka. Představitelé obcí si stěžují, že kraj se k věci staví tak, že on s projektem likvidace letiště v Líních a následné výstavby téměř čtyřsethektarového byznys parku nemá nic společného a že je to dílem vlády.

Proti zvažovanému developerskému záměru i zrušení fungujícího letiště, které je v majetku ministerstva obrany, se staví provozovatel letiště, firma PlainStation, ale i další subjekty fungující v areálu letiště. V půlce prázdnin místní aerokluby uspořádaly happening, během něhož na ranvej vystavěly cca padesát letadel parkovaných v tamních hangárech, ve snaze poukázat na význam fungujícího letiště.

A jaké by mohla výstavba obřího projektu přinést problémy? Například ten, jak by se řešily ubytovací kapacity pro tisíce nových zaměstnanců. A na stole leží i otázka, kde vlastně nové zaměstnance vzít, protože pracovní trh tolik lidí prostě není. K tomu se váže další otázka: Jsou Líně na takové množství lidí připraveny?

Podle starosty Dobřan Martina Sobotky nikoli. V Plzeňském kraji je podle Českého statistického úřadu z 31. července letošního roku nezaměstnanost 2,65 procenta. Potenciální zaměstnanci tady prostě nejsou. Kde je sehnat? Nabízí se možnost agenturních zaměstnanců ze zahraničí. To by ovšem představovalo velkou zátěž pro okolní obce kvůli infrastruktuře a službám, ale to kraj neřeší.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*