Komentář: Trh přeje prémiovým značkám

Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Počty registrací nových osobních vozů mají v zásadě už pátý rok sestupnou tendenci a ty letošní nás vrhají o osm let nazpět s reálnou prognózou pokračujícího poklesu, ať si renomovaní marketingoví experti říkali cokoli jiného. Aktuální statistiky analyzoval Karel Beránek.

Ani na poslední dobu relativně slušnějších 16 283 registrovaných osobních vozů za říjen nedokázalo vylepšit celoroční bilanci, která počtem 160 126 kusů za deset měsíců (meziročně -8,23 %), je nejhorší za posledních osm let. Na konci roku budeme rádi, když náš trh letos dosáhne úrovně roku 2014, když na roky 2015 až 2021, tedy včetně těch kovidových, takřka určitě nedosáhneme.

O příčinách současného stavu se samozřejmě různě medituje, ale skutečné důvody nejen automobilové krize nejsou vždy jen kovid, válka a drahé energie. Nějak se v řadě případů pro jistotu mlčí o politických chybách, a chyby přece nikdo z vůdců ani v autoprůmyslu, natož pak v politice, nepřiznává. Jen se nejrůznějšími způsoby zdůvodňuje, proč se zrovna nedaří a neúspěchy se vznešeně svádějí na nejrůznější okolnosti, které se vždy dají vymyslet nebo dohledat, ale dá se jim věřit? Je proto otázkou, zda za problémy autoprůmyslu je opravdu vždy jen to, na co se mocní vymlouvají, nebo za tím stojí také chyby rozhodování, a třeba i jiné okolnosti, zvláště pak snahy o vyšší zisky. Vždyť i na současné drahotě přece musí někdo nekřesťansky vydělávat a někdo tomu musí také hodně pomáhat, a koncoví zákazníci to určitě nejsou.

Žijeme ve zvláštní době, kdy automobilový trh nejen u nás už ani náhodou neovlivňují zákazníci a jejich potřeby či zájmy, ale někdy jen těžko pochopitelné politické vize, spolu s maximální snahou většiny výrobců dosahovat co nejvyšších zisků i při nižších objemech výroby. Někteří výrobci se s tím dokonce chlubí. Děje se tomu také díky stále dražším automobilům i elektromobilům. Kde jsou ty časy, kdy se pravidelně hrdě vyhlašovalo, že už v „příštím“ roce, či měsíci budou elektromobily a jejich baterie výrazně levnější. Není to k smíchu? Alespoň to, si už nikdo soudný dnes nedovolí.

V nabídce ubývají cenově dostupná nová auta, z nichž mnohým zvoní hrana. Zdražená auta často asi nebudou dostupná ani pro střední třídu jinak dobře situovaných zákazníků, což se už projevuje v klesající poptávce. Mnozí ze zákazníků odsouvají nákup nových vozů, nebo se začínají obracet k ojetinám, zvlášť když je velmi pravděpodobné, že se zvýší životní náklady, není jistota do budoucna, a že auta se budou dál zdražovat. Při našimi politiky řízeném zdražování a očekávaném snižování životní úrovně, je otázkou, jaká bude už za krátký čas skutečná poptávka po nových osobních automobilech.

Prémiové a luxusní značky jedou

Ze statistik vyplývá, jak se letos daří nebo nedaří jednotlivým značkám a kategoriím značek. Nejlépe jsou na tom pochopitelně ty prémiové a luxusní. Zatímco trh se u nás meziročně popadl o 8,23 %, Bentley registrovalo víc o 100 % vozů, Lamborghini o 48,39 %, Maserati o 47,37 %, Lexus o 43,66 %, Rolls-Royce o 40 %, Porsche o 26,03 %, Ferrari o 24,1 %, Audi registrovalo víc o 16,36 % vozů, DS o 56,91 %, a Cupra dokonce o 363,7 % víc. Z velkoobjemových značek má letos lepší výsledky Toyota +17,16 %, Kia +4 %, Ford +6 %, nebo Dacia +43,57 %. Nově se na trhu začínají prosazovat levné značky Ssangyong a MG.

Pod průměrnými čísly

V poli pod průměrem jsou z velkých značek např. Škoda –13,65 %, Volkswagen –10,56 %, ale daleko hlouběji např. Seat –43,65 %, Peugeot –37 %, Renault –31,97 %, Suzuki –31,58 %, Citroën –30,4 %, Fiat –26,92 % a opravdu špatně na tom letos zatím jsou Nissan a Mitsubishi.

Elektromobily si polepšily

Výrazné zlepšení letos zaznamenávají elektromobily, kterým patří už 1,97 % trhu (loni jen 1,16 %) a 0,2 % vozového parku v České republice. Dost překvapivě meziročně klesly registrace Plug-in hybridů, a to o 13,5 %. Zajímavé je také, že na registrace 160 126 nových osobních vozů letos připadá 138 807 poprvé registrovaných ojetin z dovozu, což také svědčí o situaci na českém trhu. Výrazně se nemění ani podíly soukromých a firemních registrací, které jsou letos 27 ku 73, ve prospěch firem. Registrace nových lehkých užitkových vozů jsou letos o 12,9 % nižší, naopak motocyklů se prodalo do října už víc než loni za celý rok.

Vzhledem k tomu, že v Evropě je vše nekompromisně směrováno k naprostému zákazu motorových vozidel se spalovacími motory a k jen jediné nezakázané budoucnosti – bez automobilů, ale také i bez hovězího masa a mnoha dalších, dnes samozřejmých součástí života, dají se očekávat ještě mnohá překvapení. Pod záminkou zeleného kšeftu (i tak se dá snadno přeložit výraz Green Deal) dochází k předbíhání technického vývoje a přikazování toho, co ještě není široce realizovatelné ani pro mnohé přijatelné.

Přes všechny avizované zákazy se tak nějak zapomíná, že v Evropě máme např. na čtvrt miliardy a v České republice dobrých čtyři, pět milionů provozovaných a poměrně zánovních osobních automobilů. Green Deal ale má i na tuto skutečnost také jednoduché řešení, politici zavedou drastickou „ekologickou“ daň, litr paliva bude stát 200 korun a auta se zakážou. Tak uvidíme, čím nás ještě překvapí.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*