Srpnové registrace 18 718 osobních automobilů, ale i 150 356 po osmi měsících jsou nejvyšší za poslední čtyři krizové roky. Těmito počty se dostává český trh zhruba na úroveň roku 2015, ale do stavu v lepších letech 2016 až 2019 chybí ještě tisíce registrací měsíčně či pár desítek tisíc za leden až srpen. Taková je bohužel stále ještě u osobáků realita.
Přesto mohou být letošní výsledky určitým příslibem, že by se situace prodeje osobních, ale zejména lehkých užitkových vozů mohla dál zlepšovat. Je ale otázkou, jak dlouho tento stav vydrží a jak se komu bude dařit. Určitá skupina značek zřejmě ještě stále žije ze starších objednávek, kdy výroba vázla a dodávky se zpožďovaly. Zatímco trh se letos meziročně zlepšil o 16,6 %, značka Škoda si polepšila o 29,5 %, VW o 19,1 % a Toyota dokonce o 40,6 %. Na druhé straně výsledky posledních měsíců ukazují, že některým značkám evidentně ujíždí vlak.
Něco se děje
Jestliže se na špičce žebříčku situace zklidnila, když za vedoucí Škodou je silná trojka Hyundai, VW a Toyota, sledovaná s odstupem pátou Kiou, která má opět slušný náskok od čtveřice na šestém až devátém místě – Mercedes, Dacia, BMW Ford, na dalších místech to opravdu vře.
Čínská MG na 11. místě
Nevelké odstupy, a hlavně nečekané přesuny, kdy se např. v srpnu dostalo na jedenáctou příčku čínské MG (před Renault) a na třináctou Ssangyong (před SEAT, Opel, Suzuki a další dříve prosperující značky) dává tušit, že nikdo z tradičních výrobců nemá nic jistého. Nová konkurence vystrkuje ostré zoubky.
Nějaký čas už platí, že prodeje prémiových značek potvrzují úsloví ekonomů o rozvírajících se nůžkách, kdy bohatí bohatnou a chudí chudnou. Osobních vozů značky Mercedes-Benz, která je u nás šestou nejprodávanější, se prodává víc než Dacií, Fordů, Peugeotů či Renaultů a meziroční nárůst činí +29,2 %. Také BMW, v srpnu dokonce už sedmé, má letos registrace o 31,1 % vyšší než loni. Podobně se daří Audi (+26,6 %), Volvu (+39,9 %), Tesle (+660,3 %) či Lexusu (+101,1 %).
Naopak mnohá tradiční „konfekce“ očividně ztrácí, a ještě si v některých případech podřezává pod sebou větev upravováním nabídky v duchu vizí o skvělých bezemisních zítřcích a v přesvědčení, že zákazníci musí mít zájem o co nejdražší modely. V první desítce značek tak letos nejsou např., Renault nebo Seat, a do první dvacítky se nevešly např. Cupra, Nissan, Honda, Fiat, Jeep či Mitsubishi. A to ještě nezačala očekávaná čínský ofenziva. Čínské MG jako „lakmusový papírek“ ukazuje, že se zákazníci mají na co těšit a evropští výrobci nad čím přemýšlet.
Za elektricky úspěšný srpen může Tesla
Nabídka od 29. značek a jejich 74. modelů jistě přispěla k srpnovým registracím 589 kusů elektromobilů, takže jejich podíl 3,15 % na celkovém trhu je historicky nejlepším měsíčním výsledkem. Největší zásluhu na tom má značka Tesla, která registrovala dalších 160 svých vozů, takže letos jich má už na svém kontě 1034, což znamená, že každý čtvrtý letos prodaný elektromobil byl Tesla. Pro někoho může být překvapením, že čtvrtinu z nich si koupili soukromí zákazníci. S odstupem druhá je Škoda s 111/755, třetí VW – 46/438, čtvrtý Hyundai 46/355 a pátý Mercedes-Benz s 55/284 elektromobily.
Na firmy jsou stále registrovány ¾ všech osobních vozů
Je to už ohraná písnička, český trh nových osobních automobilů drží dlouhodobě firemní klientela. Ani letos se situace nemění, jak za srpen je poměr 74,65:25,35 %, tak po osmi měsících 75:25 %. Některé značky nemají dokonce žádné soukromé odběratele, Škoda 13,26 %, Hyundai 51,34 %, VW 90,58 %,
Toyota 63,10 % a Kia 66,84 %. Nejvíce soukromníků si koupilo vozy Mitsubishi, 71,85 %, Suzuki 71,38 %, Ssangyong 69,82 %, MG 66,11 % a Dacia 62,47 %.
Fičák mezi LUV
Opravdovou prodejní smršť prožívá letos kategorie lehkých užitkových automobilů, srpnových 1898 kusů je druhý nejlepší výsledek za posledních 15 let, stejně jako 13 940 kusů od začátku roku. Zásluhu na tom mají zlepšené dodávky od většiny výrobců, když v předcházejících třech letech produkci provázely značné výpadky kvůli nedostatku celé řady dílů. Dodací lhůty se krátí, takže často ještě loni objednaných vozů se postupně dočkávají další zákazníci.
Srpnové registrace se meziročně zvýšily o 46,34 %, po osmi měsících o 24,14 %. Zatímco doposud suverénní Renault navýšil prodej jen mírně (8,59/20,34 %) a zůstává zatím i letošní jedničkou mezi dodávkami, s tržním podílem 15,53 %, srpnový lídr VW mocně dotahuje, když se zlepšil o 205,68 %, resp. 142,97 % a svůj podíl zvýšil z 6,71 na 13,14 %. Toyota vykázala zlepšení o 221,62/34,52 %, Ford o 17,42/26,93 % a Opel o 97,03/87,88 %. Letos naopak ztrácí Peugeot Citroën, Iveco a Renault Trucks.
Těžké je být prorokem
Situace na českém trhu motorových vozidel je opravdu velmi turbulentní. Navzdory současné inflaci, určité krizi, hrozbám z EU a dalším nepříznivým jevům, včetně nesporné nasycenosti vozidlového parku se prodejům stále daří. Motocykly čeká zřejmě opět rekordní rok, stejně jako nákladní vozidla, jejichž prodeje po osmi měsících jsou letos také historicky nejlepší. Určité vrásky ale může vyvolávat obava, co bude, až se dodají všechna objednaná vozidla, protože počty nových objednávek nejsou zdaleka takové, jaké byly v minulých dvou, třech letech.
Přidejte odpověď