Registrace aut: s optimismem raději opatrně

Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Meziroční srovnání registrací motorových vozidel za červenec vypadá opět docela optimisticky, u osobních vozů došlo ke zvýšení o 19,65 % a po sedmi měsících o 17,15 %, u lehkých užitkových dokonce o 20,62 %, resp. o 21,24 %, jenže…

Letošek je srovnáván s rokem 2022, který byl co do registrací nejhorším červencem za posledních deset let a červencových 16 090 registrací osobních vozů je za stejnou dobu také druhý nejhorší výsledek! Takže vlastně žádná sláva. Takové srovnávání nemá v podstatě žádnou velkou vypovídací hodnotu. Do stavu „před kovidem“ totiž chybí u osobních vozů za červenec stále ještě na pět tisíc kusů, po sedmi měsících pak i víc než 30 tisíc kusů, tedy okolo 20 až 30 %, a to je fakt.

Podobně nedobrá je situace po sedmi měsících u autobusů, a naopak optimismus přinášejí registrace u lehkých užitkových vozů a motocyklů, kterým se i letos stále daří. Registrace nákladních vozidel se pohybují okolo průměru posledních let, takže prodejci mohou být spokojeni.

Osobní vozy, kdo se zlepšil nejvíc?

Letošní rok je ve znamení pokračování úspěšného nástupu značek, jako Ssangyong, které už patří třináctá příčka. Loni ještě takřka neznámé MG se v červenci vypracovala na místo patnácté, před mnoha tradičními značkami, jako Suzuki, Citroën, Opel atd. Také Tesla je letos úspěšná nejen meziročním zlepšením o 1142 % za červenec a 740,38 % od začátku roku, ale také díky tomu, že je u nás nejprodávanější mezi elektrickými modely. Nadprůměrné zlepšení zaznamenala v červenci také Škoda (+40,14 %), Toyota (+58,40 %), Kia (+41,40 %), BMW (+56,74 %), či Renault (+70,41 %). Naopak radost asi nevládne po červenci u Fordů, Dacie, Cupry, Citroënů, Oplů, Fiatů nebo u Hondy.

Mezi modely si hodně polepšila Škoda Octavia, která je hlavně díky fleetovým zákazníkům opět jasnou jedničkou českého trhu, dále Toyoty Corolla, Yaris a Yaris Cross, Dacia Jogger, Ssangyong Korando, VW Touran a MG ZS.

Podniky, instituce, podnikatelé a s odstupem soukromníci

Struktura kupující nových osobních automobilů se u nás dlouhodobě nemění, „firemních“ registrací jsou stále tři čtvrtiny a na soukromé zákazníky zbývá pouhá čtvrtinka. Ne jinak tomu je letos, jak v červenci, tak od začátku roku. Při současném vývoji ekonomické situace a celkové nejistotě se nějaký nákupní boom soukromníků, ale ani u podnikatelů dá asi těžko předpokládat. Uvidíme, jak se bude vyvíjet situace ve zbytku roku, ale menší množství nových objednávek ve srovnání s minulým rokem, mohlo optimismu nedává.

Červencový útok VW mezi LUV

Letos se „dodávkám“ nebývale daří, jejich registrace jsou nejlepší za posledních čtrnáct let. Novinkou července je, že delší čas přetrvávající hegemonii Renaultů v kategorii lehkých užitkových automobilů narušily registrace 203 vozů Volkswagen, čímž o 17 kusů překonaly Renaulty na druhém místě. Díky náskoků z předcházejících měsíců je ale Renault stále suverénní letošní jedničkou. Na dalších místech se předhánějí Ford s Oplem a Toyotou. Čistě elektrický pohon v kategorii lehkých užitkových vozidel se prosazuje ještě hůře než mezi osobními vozy. V červenci jej mělo 24registrovaných kusů (1,82 %) a od začátku roku 190 (1,58 %).

Registrace elektromobilů rostou, ale i tak jen málo

Letošních už 3458 registrovaných elektromobilů představuje 2,63 % trhu osobních vozů a meziroční zlepšení o 55,14 %. Za červenec to bylo 466 kusů (2,9 %). Přesto těmito údaji je Česká republika stejně téměř na samém chvostu zemí EU. O přízeň kupujících se u nás uchází v současné době na šedesát modelů elektromobilů od 28 značek. Přitom třem z nich – Tesle, Škodě a VW – patří přes 55 % současných registrací a na zbývajících 25 zbývá necelých 45 %.

Zatímco politici by nejraději chtěli mít na trhu už nyní jen elektricky poháněná vozidla a výrobci také, neviditelná ruka trhu tuto vizi zejména u nás účinně brzdí. Význam známého úsloví Value for Money je zde platný víc než jinde, protože nabízená hodnota za peníze, které nákup elektromobilů vyžaduje, jen těžko dokáže konkurovat potřebám převažující části zákazníků, tedy zatím stále jen 97,5 až 97 procentům. Zdali se naplní vize politických a ideologických rozhodnutí EU a snahy evropských výrobců ukáže teprve budoucnost, zatím u nás vítězí víc slova a přání.

KB

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*