Konec roku 2022 se blíží a výsledky registrací nových aut za listopad i stav po jedenácti měsících nastavuje zrcadlo aktuální situaci na českém trhu. Dovozci luxusních vozidel mají žeň, naopak až o třetinu se propadla řada velkoobjemových značek.
Ze zprávy SDA sice vyplývá, že listopad byl u registrací nových osobních vozů sice meziročně lepší o 1 234 kusů, ale to není příliš vypovídající údaj o samotném trhu vzhledem k tomu, že převážně dochází k prodejům vozidel objednaných před více měsíci. Proto je jeden měsíc je lepší a druhý horší podle toho, jak zrovna přijdou jednotlivé modely vozy z výroby.
Více o současné situaci vypovídá meziroční pokles po jedenácti měsících, který činí mínus 13 134 vozů, což už je trochu víc na pováženou, zvláště když prognózy byly pro letošek spíše optimistické. Nyní je už velmi pravděpodobné, že celkové registrace za rok 2022 klesnou dost pod hranici 200 000 a vrátíme se tak před rok 2014, ale hlavně i pod úroveň prodejně slabých kovidových let 2020 a 2021.
Klesající vývoj registrací
Registrace osobních automobilů přitom mají klesající vývoj už pátý rok. Nabízí se proto otázka, zdali orientace na převážně dražší vozidla, nastoupená většinou evropských automobilek, může vůbec přispět ke zlepšení odbytové situace osobních vozů. Respektive, jak bude tento trend dál nahrávat dravějším a cenově atraktivnějším značkám z Koreje, Japonska, a výhledově především z Číny, plus Dacii. Jako by těmto výrobcům šlo jen o posílení cca 12 procent našeho automobilového trhu, kde figurují vozidla s cenovkou, která je za hranicí možností převážné většiny zákazníků. Nutit je k tomu, aby v době zmítané nejistotami nakupovali auta, na která nemají prostředky moc prozíravé určitě není. Ale sytí hladovým nevěří, takže pokles prodejů je vlastně jen logickým odrazem zmíněného trendu.
Bohatí bohatnou a chudí chudnou
Letošní výsledky českého trhu to celkem jasně potvrzují. Bohatí bohatnou a chudí chudnou, a proto dosahují rekordní prodeje luxusní značky Bentley (meziročně +96,77 %), Rolls-Royce (+61,9 %), DS (+71,21 %), Maserati (+37,5 %), Porsche (+28,15 %), Lamborghini (+25,0 %), Audi (+20,52 %), Ferrari (+13,68 %) atd.
Naopak, zatímco letos trh meziročně po 11 měsících klesl o 6,89 %, mnohé konfekční objemové značky jsou na tom meziročně o dost hůře. Stačí se podívat a vidíme, že Škoda u nás „zchudla“ o -11,06 % (-7215 vozů), Peugeot o -36,83 %, Seat o 41,14 %, Renault o 29,52 %, Citroën o 29,54 %, Suzuki o 26,88 %, a tak by se dalo ještě dál pokračovat.
Většině z uvedených značek také klesl tržní podíl. Zajímavé také je, že v šestičlenné špičce domácí ligy značek jsou za stále suverénní Škodou, obě korejské značky (s většinovou výrobou na Moravě – Hyundai a na Slovensku – Kia), a po jedné německé, japonské a rumunsko-francouzské (VW, Toyota a Dacia).
Povážlivý je také meziroční pokles registrací dovážených ojetých osobních vozů o 12 %, který klesl víc než registrace nových vozů a signalizuje snížení poptávky i v této kategorii. Jediná kategorie, které nereaguje na jakékoli krizové jevy a zaznamenává už pátý rok průběžný vzestup prodejů jsou motocykly. Letošní prodeje budou nejlepší do roku 2008.
Dovoz ojetých LUV dohání prodej nových
Dost specifickou situaci řeší kategorie lehkých užitkových automobilů. Co do počtu registrací klesla meziročně o 12,12 %, což není dobrý signál, zvlášť vzhledem k expanzi doručovacích služeb, které posilovaly své flotily. Naproti tomu v této kategorii překvapivě vzrostl počet registrací dovážených ojetin (o 5,6 %), takže je už jen o 1 655 kusů nižší, než registrace nových, zatímco před pěti lety činil rozdíl 7 473 vozů, což opět „něco“ signalizuje.
S poklesem trhu si zřejmě nemusí dělat starosti značka Renault, které se už druhým rokem daří a svou pozici české jedničky si dál posiluje. Meziročně si Renault polepšil o 12,29 % a tržní podíl navýšil o celých 3,7 %, na 16,35 %, a od druhého Fordu ho po 11 měsících dělí 696 vozů. Z českého trhu LUV se nějak vytrácí někdejší jednička Fiat, který klesl až na desátou příčku a meziročně registroval o –1 486 vozů méně.
Stále nedosahují očekávání a jezdí převážně na uhlí
Už delší čas nejpreferovanější a priorizované kategorii „zcela bezemisních“ vozidel, jezdících podle údajů o českém energetickém mixu výroby elektřiny z 43,9 % na uhlí a z 35,1 % na v Západní Evropě zatracované jádro, z necelých 10 % na energii z paroplynových a jen minoritně na proud získávaný z obnovitelných, tedy vodních, přečerpávacích, fotovoltaických a větrných zdrojů, se stále nedaří přesvědčit většinové zákazníky, aby je u nás více kupovali. Přitom je jejich budoucnost stále politicky nekompromisně nezvratná. I po jedenácti měsících letošního roku bylo u nás registrováno jen 2,03 % elektromobilů z celkového tuzemského trhu, i když za listopad registracemi 447 elektromobilů dosáhly elektromobily až na takřka rekordní měsíční podíl 2,57 %. Že by byli zákazníci tak hloupí a odmítali vyslyšet lákavé hlasy marketérů a jim poplatných pisálků? Nebo je problém malého zájmu jinde? Podle politiků jediné správné cestě mobility nebrání u běžných motoristů, jen draze budovaná infrastruktura, ale zřejmě to, co skvěle placení politici a manažeři nechtějí vidět ani nemohou pochopit.
Rok 2023 s mnoha otazníky
Výsledky registrací po 11 měsících letošního roku naznačují, že léta hojnosti jsou nejen na dlouho nevratnou minulostí, ale že reálně ani příští rok nemusí přinést nějaké oživení automobilového trhu. Bohatým krize nikdy moc nevadila, takže prodeje luxusních vozů mohou dále růst. Současně se dá bohužel předpokládat, že při nasycenosti trhu bude střední třída a s ní početná cílová skupina zákazníků kupující nové automobily kategorií, které tvoří tři čtvrtiny našeho trhu, s nákupem více váhat. A drahé bezemisní vize růstu prodejů asi moc nepomohou.
Přidejte odpověď