Dieselgate: výrobci motorů nenesou odpovědnost za skandál

Spread the love

Federální soudní dvůr (BGH) v Karlsruhe v pondělí zamítl žalobu majitele vozidla, jehož Porsche mělo nainstalovaný motor Audi s nepovoleným softwarem. Zákazníci postižení dieselovým skandálem tedy nedostanou odškodnění od výrobce manipulovaného motoru instalovaného ve vozidlech jiného výrobce.

Nároky na náhradu škody podle soudu v zásadě nemohou směřovat k výrobci motoru, ale musely by být adresovány výrobci automobilu, uvedla ve verdiktu předsedkyně senátu Eva Mengesová.

Výrobce automobilů vydává kupujícím vozidel, která vyrábí, certifikát, že vozidlo splňuje evropské normy a zaručuje shodu se všemi právními předpisy. Výrobce motorů s tím nemá nic společného.

Toto tzv. prohlášení o shodě musí výrobce přiložit ke každému vozu. Potvrzuje tak, že s vozem je vše v pořádku a že splňuje zákonné požadavky EU.

Ani v projednávaném případě se nejedná o úmysl výrobce motorů. Neměl tedy být považován ani za spolupachatele, ani za komplice automobilky Porsche.

Neúspěch před vrchním zemským soudem

Žalobu podal muž, který si v roce 2019 koupil ojeté Porsche Macan, ve kterém byl nainstalován motor Audi EA897, který byl vybaven nelegálním odpojovacím zařízením. Vozidla s těmito motory byla svolána Spolkovým úřadem pro motorové dopravy (KBA) kvůli manipulovaným hodnotám výfukových plynů a byla objednána aktualizace softwaru.

Kupující uspěl u zemského soudu v Osnabrücku a byla mu přiznána hodnota vozu snížená o použití ve velkých částech. Neuspěl však u vrchního zemského soudu v Oldenburgu. A právem, jak nyní rozhodl odvolací senát.

Muž také nebyl schopen vysvětlit, zda Audi jako výrobce motorů v autě již odstranilo odpojovací zařízení aktualizací softwaru v době nákupu, nebo zda se tak stalo až po uzavření smlouvy. Místo toho se muž dovolával „nevědomosti“. To také nestačí k prokázání odpovědnosti, řekl Menges již během slyšení ráno. Spolkový soudní dvůr také odkázal na své přelomové rozhodnutí ze dne 26. června. Kupující automobilu tedy musí prokázat, že vůbec existuje odpojovací zařízení, nepřípustné nebo ne.

Zdroj: Automobilwoche.de

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*