Šéf AutoSAP Jahn bilancoval v Mánesu

Spread the love

Pražský Mánes hostil 27. června výroční tiskovou konferenci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), věnovanou hodnocení uplynulého období a aktuálním výhledům výroby motorových vozidel a jejich dodavatelů.

Zprávy o výsledcích českého automobilového průmyslu doplněné o množství relevantních údajů přednesli Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva za prodej a marketing ve společnosti Škoda Auto a za dodavatelské řetězce Miroslav Dvořák, viceprezident AutoSAP a předseda představenstva Motor Jikov Group.

Jak zdůraznil Martin Jahn, rok 2022 se v našem automobilovém průmyslu nesl navzdory mnoha přetrvávajícím nepříznivým okolnostem ve znamení návratu k předkrizové výkonnosti. Svědčí o tom meziroční nárůst produkce automobilek u nás o 9,1 %, tedy lepší, než činil průměr zemí EU (+8,3 %) nebo celosvětový (8,7 %). Příznivé také bylo, že se již podařilo vyrovnat se zkompletováním dříve rozpracovaných vozidel, pro které chyběly některé komponenty, zejména čipy.

Růst výroby i tržeb

Za rok 2022 bylo v Česku vyrobeno celkem 1 217 787 osobních a lehkých užitkových automobilů, 5 322 autobusů, 1 247 nákladních vozidel, 1 624 motocyklů a 23 201 přívěsů a návěsů. Export osobních vozů představoval 92,8 %, takže doma zbylo jen 7,2 % tuzemské výroby. Nejvíce osobních vozů bylo vyvezeno do Německa, 29,3 %, na druhém místě je Francie 7,6 %, na Slovensko připadá 6,6 %, 6,5 % na Velkou Británii atd.

V každém moderním automobilu je 1 500 čipů

Rok 2022 přinesl stabilizaci v dodávkách většiny chybějících součástek, zejména tzv. čipů. Těch je potřeba v každém moderním osobním automobilu na tisíc pět set kusů. Pro ilustraci Martin Jahn uvedl, že jen za měsíc únor 2022 činil kvůli chybějícím součástkám (většinou čipům) počet nevyrobených vozidel u tuzemských výrobců 20 až 25 tisíc kusů a ztráta představovala neskutečných 10 miliard Kč. I proto je zvažovaná investice 44 mld. do rozšíření výroby čipů firmy ON Semiconductor, působící ve třech závodech v ČR.

 

Stabilizovaná zaměstnanost

V posledních třech letech byl český automobilový průmysl stabilním zaměstnavatelem, kdy počty pracovníků se měnily v řádu do dvou procent. Na výroční konferenci také zazněly údaje o mzdách. Průměrná mzda činila v roce 2022 u firem v rámci Sdružení Auto SAP 50 472 Kč, což je o 25 % víc, než je průměr v ČR.

Fiskální přínos veřejným financím z podniků Sdružení Auto SAP činil za rok 62 mld Kč, všech firem z oblasti automotive pak 70 mld Kč. Konkrétně to znamenalo 11 mld Kč na dani z příjmů právnických osob, 13 mld Kč na dani z příjmů fyzických osob, 29 mld Kč na sociálním a zdravotním pojištění odvedeném firmami a 6 mld Kč, odvedených zaměstnanci.

Starosti s normou Euro 7

Ambiciózní plány a cíle Evropské komise vztahující se k bezemisní mobilitě jsou sice už dlouho veřejně známé, ale postupně vyplývají na světlo určité komplikace. Jen přímé náklady na realizaci normy Euro 7 jsou podle výpočtů výrobců 4x až 10x vyšší, než jak je odhaduje Evropská komise. Konkrétně to představuje + 2 000 EUR víc na výrobu jednoho osobního vozu, což je 10násobek odhadu EK. U nákladních vozidel a autobusů je realita + 12 000 EUR, tedy 4násobek odhadu EK. Přitom Euro 7 přinese dodateční snížení emisí NOX pouze o – 4 % u osobních a lehkých užitkových vozů, o – 2 % u nákladních vozidel.

Nejen finální výroba, významný podíl patří i dodavatelům

S aktuální situací dodavatelských řetězců automobilového průmyslu seznámil přítomné Miroslav Dvořák, který zdůraznil nejen jejich význam, ale také velký podíl na vývozu. Růst u dodavatelů zaznamenaly v roce 2022 také tržby (+9,4 %), ale i export (+12,6 %).

Uvedl také, že krize posledních tří let se v dodavatelské sféře automobilového průmyslu promítla v několika negativních aspektech, a to tlakem na snižování nákladů ze strany finalistů, v inflaci, razantně zvýšených úrokových mírách, tlakem na růst mezd, ve složité funkci přepravy (just-in-time) a v neposlední řadě ve vynucených investicích do energeticky úsporných opatření, spojených s nástupem čisté mobility. Pokud se ještě zohlední rekordně drahé energie a určitá nedůvěra, která zavládla v oboru, není situace vůbec jednoduchá.

Nejsme montovna, ale plnohodnotní výrobci

Ve svém vystoupení se Miroslav Dvořák také ohradil vůči často až pejorativně používanému označení Česka, jako „montovny“, což není pravda. České podniky, a to nejen v automobilovém průmyslu, své produkty vyrábějí s vysokou mírou přidané hodnoty, a ve značné míře se podílejí i na jejich vývoji, takže s významem „montovny“ nemají opravdu nic společného.

Budoucnost mobility i výroby vozidel je bezemisní

I když se zatím jedná o hudbu dost daleké budoucnosti, kdy nikdo neví, co bude zítra, natož pak za dvanáct let, směr bezemisní mobility je jasně stanovený a vše je zaměřeno na ukončení výroby klasických automobilů. Tomuto trendu zatím vzdorují čeští zákazníci, kteří jako by nechtěli pochopit tvrdě prosazovanou evropskou eko ideologii a podíly nákupu čistě elektricky poháněních vozidel jsou u nás stále minoritní a zájem rozhodující části zákazníků o ně je ve skutečnosti zanedbatelný.

Karel Beránek, Mánes

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*