Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Spread the love

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon. 

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon.  Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Do užívání je získali formou operativního leasingu Toyota Kinto One. Vozy jsou v černé metalíze a ve výbavové verzi Executive.

 

„Vodík bude v Česku patřit k důležitému typu ekologického pohonu, už letos se ke dvěma jeho plničkám přidá další v Litvínově a ve středních Čechách.  Toyota Mirai se zařadí vedle dalších nízkoemisních vozů naší flotili, jsem zvědavý jak se její pohon v praxi osvědčí,“ uvedl šéf MŽP Hladík.

Po předání vozů oba ministři hned sami otestovali svoji Mirai v pražském provozu.

Peleška: Jasný důkaz podpory rozvoje vodíku

„Pořízení vozu Mirai centrálními orgány státní správy chápeme jako jasný důkaz podpory rozvoje budování vodíkového ekosystému v Česku. Po otevření první čerpací stanice v Praze očekáváme růst zájmu o vodíkové vozy. V letošním roce by se jejich prodej mohl vyšplhat na několik desítek,“ říká Peleška.

Pohon na vodíkové palivové články je alternativou ke klasickým elektromobilům. Jeho výhodou je především krátká doba tankování a delší dojezd. Česká vláda vodíku věří a podporu výstavby vodíkových čerpacích stanic chce zakotvit v aktualizovaném Národním plánu čisté mobility. Do roku 2030 má být v Česku až 40 čerpacích stanic na vodík.

Sedan střední třídy Toyota Mirai druhé generace ujede na plnou nádrž zhruba 650 kilometrů, v Česku se ho prodalo zatím v řádu desítek kusů. Natankování vozu trvá tři až pět minut. Srdcem pohonu je elektromotor o výkonu 182 koní poháněný palivovými články vyrábějícími elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. Tato reakce probíhá bez spalování vodíku, vůz tedy nevypouští CO2 ani žádné škodlivé látky a jediným vedlejším produktem je voda.

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*