Čínský dodavatel stanic pro výměnu baterií do elektrických vozidel Nio otevírá v Maďarsku nový výrobní závod. Bude produkovat stanice sloužící k výměně baterií v elektromobilech.
Princip výměny vybité baterie za nabitou, což by zabralo méně času oproti nabíjení, není nový, automobilky ho ale dnes v podstatě nepoužívají. Místo toho se u silnic rozmáhají nabíjecí stanice.
Prezident a spoluzakladatel automobilky Nio Čchin Li-chung podle agentury Reuters oznámil, že automobilka chce do roku 2025 postavit tisícovku stanic na výměnu baterií mimo Čínu, z nichž má být většina v Evropě.
Firma věří, že oddělením vlastnictví automobilu od vlastnictví baterie může snížit vstupní náklady na pořízení elektromobilu. V Norsku, kde je v prodeji elektrické SUV ES8, už dvě stanice na výměnu baterií fungují.
Nio tam prodalo zatím asi osm stovek aut, která začínají na zhruba 1,3 milionu korun. Baterii je možné k vozu přikoupit za cca 220 tisíc korun, téměř všichni zákazníci však zvolili pronájem baterie za měsíční poplatek ve výši zhruba 3400 korun.
Výměna baterie se provádí v doku, do nějž vůz autonomně zaparkuje. Následně ho ramena ustaví do přesné pozice, zvedák drobně zvedne a samočinná mechanika odšroubuje starou baterii a nahradí ji novou.
Proces zabere méně než 10 minut, tedy srovnatelně s tankováním benzinu. Nevýhodou samozřejmě je, že dok nemůže využít auto jiné automobilky, ledaže by stálo na technice značky Nio.
Přidejte odpověď