Které Auto roku 2023 je asi nejlepší?

Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Maraton automobilových anket 2023 završilo nedávné vyhlášení výsledků Světového Auta roku 2023 v New Yorku. Známí jsou tak vítězové anket Auta roku 2023 světového, evropského, českého, ale také evropského Auta roku z pohledu nejvýhodnější koupě, nejoblíbenějších aut podle volby žen, či české fleetové auto roku.

Navíc další automobilové ankety probíhají také ve většině zemí, pořádají je mnohé časopisy i různé instituce, a tak vítězů je nakonec víc než požehnaně, což svým způsobem dává prostor k určitému zamyšlení nejen nad výsledky, ale i jejich hodnotou a budoucností.

Sedm anket a v každé jiný vítěz

Zajímavé je, že i když se v nominacích většiny anket objevovaly, až na několik výjimek nebo horkých novinek, které na některých trzích ještě nebyly v nabídce, většinou stejné modely, byly v sedmi námi vybraných renomovaných anketách výsledky značně odlišné. Nejrůznější odborné poroty, resp. porotci v těchto anketách, včetně těch nejvýznamnějších, volili zcela určitě každý podle svých názorů ta nejlepší auta roku. Přesto se v sedmi, z českého pohledu nejzajímavějších letošních anketách, stal vítězem pokaždé jiný model.

Dá se pochopit, že u některých z anket byla třeba preferována poněkud odlišná kritéria nebo se v konečných výsledcích těchto anket projevily odlišné názory a pohledy, ale přesto je překvapivé, že se v sedmičce vybraných anket nenašel ani jeden model, který by zvítězil alespoň dvakrát, ne-li vícekrát. To, že každá porota preferovala natolik odlišná kritéria je přinejmenším zvláštní.

Toto jsou aktuální Auta roku 2023

Jen pro ilustraci si připomeňme letošní vítěze:

  • Ioniq 6 (Hyundai) – se stal Světovým autem roku 2023
  • Jeep Avenger – je Evropským autem roku 2023
  • Honda Civic – se stala Autem roku 2023 v České republice
  • Renault Austral – je pro letošek vítězem uznávané zákaznicky orientované evropské ankety AutoBest
  • Kia Niro – se stala Světovým ženským autem roku 2023
  • Mercedes-Benz GLC – zvolila ženská porota Českým ženským autem roku 2023 a
  • Volkswagen Golf Variant – je absolutním vítězem české ankety – Fleet Derby 2023, tedy firemní autem roku v ČR

Co k tomu dodat?

Každý z uvedených vítězů má své nesporné přednosti, stejně jako má každý právo na svůj názor, byť třeba hodně odlišný od většiny a ostatními hůře chápaný. Výsledky jsou dané, některé už i zapomenuté, a lze o nich jen nostalgicky diskutovat.

Ukazuje se jen, že technicky či jinak zajímavé modely nemusí být vždy atraktivní nebo dostupné pro ty, kterým jsou určeny, což se v minulosti už vícekrát potvrdilo. Leckterá světová, evropská, ale ani česká Auta roku nebyla následně žádnými prodejními bestselery.

Kdo zvítězí u zákazníků?

O obchodních úspěších novinek, včetně těch nejvýše oceňovaných, stejně rozhodnou zákazníci, kteří sami určí, jaké nové auto si příště koupí. Připomeňme si například evropská Auta roku za posledních 12 let, mezi kterými jsou zákaznické hity, jako VW Golf (2013) a Passat (2015), Peugeoty 308 (2014), 3008 (2017) a 208 (2020), Opel Astra (2016) či Toyota Yaris (2021), ale také vozy, které se po vítězství nijak výrazně na trzích neprosadily, což byly většinou elektromobily, a pak také naprosté propadáky, jakým byl už prakticky zapomenutý Opel Ampera (2012) či Jaguar I-Pace (2019), který se stal i světovým autem roku a na trhu se doslova ztratil.

Ale ani česká Auta roku se ne vždy kupujícím líbila tolik jako porotám, stačí si připomenout rok 2011, kdy zvítězil díky hlasům veřejnosti krásný exkluzivní sporťák Mercedes-Benz SLS AMG, na kterého především moc kupujících nemělo. A například Ford Focus byl ve vítězném roce 2019 až devátý ve své třídě a minulé, jinak skvělé Auto roku 2021/2022 v ČR (BMW i4) skončilo na 204 až 207 místě mezi všemi 345 v Česku prodávanými typy.

Vize a perspektivy

Možná to bude znít až kacířsky, ale současná doba opravdovým automobilům pro běžné motoristy moc nepřeje, zejména ne v Evropě. Spalovací motory mají v automobilech brzo skončit. Klesá zájem o mnohé, co souvisí s automobily, kdysi slavné evropské autosalony už jen živoří nebo dokonce zanikly. Ani ankety už nejsou tím, co byly. Existuje jich sice ještě hodně, ale jak je vidět dost často už nijak zvlášť neoslovují zákazníky, takže se o jejich komerčním významu dá dokonce pochybovat. Některé známé automobilové značky se jich odmítají zúčastňovat a ani nemají zájem je podporovat.

Je jisté, že zanedlouho se už nebudou volit Auta roku, ale jen Elektromobily roku a automobilům se budou jen házet ne klacky, ale mohutné pražce do cest, v podobě zákazů, daní, povolenek a dalších omezení. Evropa, byť představuje jen 5,7 % obyvatelstva planety má holt naplánováno jít si jinou cestou než zbytek světa, což se promítá i do celkové mobility, se vším všudy. A motoristé si budou muset nechat vše euro-demokraticky líbit.

Karel Beránek

Hlavní cenu ankety Auto roku 2023 v ČR bral letos Country manažer Hondy Petr Skála

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*