Svaz dovozců automobilů ohlásil kvartální registrace nových aut, podívejme se na statistiku podrobněji. Zejména v posledních třech letech jsou totiž tradiční meziměsíční a meziroční srovnávání dost ošidná. Vlivů, způsobujících až neskutečné výkyvy je víc, stejně jako zdůvodňování příčin, především u těch horších.
Jako na houpačce
Podíváme-li se na výsledky nejsledovanějších registrací, a to nových osobních automobilů v jednotlivých měsících za posledních sedm let, nelze si nevšimnout, že jednotlivé údaje létají, až neskutečně nahoru a dolů, jako na houpačce. Za březen 2017 bylo například registrováno 26 768 nových osobních vozů, ale v roce 2020 skoro jen polovina 13 685, takže letošních 22 378 je nad průměrem, ale současně s víc než čtyřtisícovým odstupem od nejlepšího výsledku.
Letošní březnové registrace nových osobních vozů vykazují nárůst o + 5500 kusů, jak ve srovnání s loňským rokem, tak i s letošním únorem. Také kvartálních 56 374 kusů je slušný počin a je dokonce nejlepším výsledkem za poslední čtyři roky, ale je víc než pravděpodobné, že překvapivě dobrá čísla jsou jen momentálním odrazem neskutečné turbulence, která charakterizuje aktuální situaci v automobilové výrobě a na ní závislém trhu.
Zlepšení registrací by mohlo vydržel ještě nějaký čas
Je velmi pravděpodobné, že skokový nárůst registrací způsobila výroba, která konečně začala ve větších počtech dodávat vozidla objednaná často i před více než rokem a splácí tak vlastně jen své dluhy, které přetekly z minulého roku.
Určitý podíl na březnovém nárůstu prodejů mohou mít také obavy zákazníků z dalšího zdražování, stejně jako často vyhlašované nezbytnosti ukončení, pro výrobce nevýhodné, výroby menších modelů. Asi málokdo si totiž uvědomuje, že evropská legislativa, při již schváleném zavedení normy Euro 7, prakticky znemožní výrobu nejen Fabií, Kamiqa a Scaly. Z pohledu současného českém trhu se budou omezení z titulu Euro 7 týkat v podstatě téměř poloviny dnešních modelů.
Za březnovým nárůstem registrací stál v neposlední řadě i měnící se zájem o vozy některých značek na zahraničních trzích, takže na české zákazníky jednoduše „zbylo“ o trochu víc. Nasycení loňské poptávky ale nebude asi otázkou dlouhé doby. Auta už jsou a řada značek už inzeruje dodání ihned a objednávek je letos méně než loni.
Za Škodovkou se vytvořila silná trojka
Velmi intenzivní a těsný souboj o pořadí za stále suverénní Škodovkou, která v březnu dosáhla až překvapivý tržní podíl přes 37 procent, už neprobíhá jen mezi Hyundaiem a VW, ale na druhém až čtvrtém místě se plnohodnotně objevuje i třetí silný hráč. Toyota byla v únoru druhá, v březnu opět spadla na třetí příčku a bramborový stupínek letos patří vozům VW.
S odstupem jsou na pátém místě Kia, na šestém Dacia.
Nemalou vypovídací schopnost naznačuje i to, že v březnu do top 10 prosadily všechny tři německé prémiové značky a předstihly většinu dříve úspěšných mainstreamových výrobců. Mercedes skončil sedmý, BMW deváté a Audi desáté. Až druhá desítka zbyla na dřívější členy top 10, jako je Renault, Peugeot, Seat a další. Zmínku zaslouží Ssangyong, kterému za březen patří třináctá příčka a loňský nováček MG skončil už na šestnáctém místě, před Oplem, Cuprou, Citroënem a Mazdou.
Firemní auta stále vedou
I v březnu pokračoval nepoměr registrací firemních a soukromých zákazníků 73,87 : 26,2 % a za čtvrtletí 74,6 : 25,4 %. Značka Škoda má firemní odběratele z více než 85 %, Hyundai lehce nad 50 %, Toyota za březen 62 % a VW přes 86 %.
Některé politické koryfeje po nedávné iniciativě opět jistě potěší, že flotila služebních vozů s odpočtem DPH se jen za březen rozrostla o dalších 18 kousků Ferrari (plus jeden soukromý), přibylo také 71 Porsche (plus 8 soukromých), 13 Lamborghini a 5 Rolls-Royce, u obou značek jsou všechny firemní.
Radost pro příznivce elektromobilů
Počet registrovaných elektromobilů v březnu překročil rekordní hranici 2,63 % a po třech měsících skvělých 2,34 % českého trhu. Významně k tomu přispěl cenový tah Tesly, která jen za březen u nás obohatila vozový park o 159 kusů a letos už prodala tři stovky svých elektromobilů, zatímco Škoda na druhém místě registrovala 143 a za letošní tři měsíce 208 kusů. Třetí VW má na kontě 181 kusů a Hyundai 141.
Trochu smutnější je situace v kategorii lehkých užitkových vozů, kde elektrifikace postupuje pomaleji, když po třech měsících bylo v registracích celkově jen 67 kusů. Lídrem je zde Ford s 21 kusy před Peugeotem – 11 a Nissanem s VW, oba po šesti kusech.
LUV letos rekordní
Ve stínu osobáků se tak trochu krčí nesporné úspěchy prodeje lehkých užitkových vozů. Letošní březen byl absolutně nejlepším z prvních třech měsíců roku a historicky čtvrtým nejúspěšnějším za posledních 14 let. Z 5041 letos po třech měsících registrovaných LUV mělo stále 88,69 % naftový pohon, 5,48 % benzinový, 1,33 % čistě elektrický, zanedbatelných 0,26 % plynový a 0 kusů připadlo na hybridy. Chybějících 4,25 % LUV (214 kusů plus 969 osobních vozů) dokázala za stovky milionů digitalizovaná státní správa vykázat jako nezařazené! Klobouk dolů!
Dodávkám letos po třech měsících, stejně jako už delší čas, jasně vládne značka Renault se zvýšením oproti minulému roku o 58,28 % a tržním podílem 18,21 %. Druhý Ford s tržním podílem 12,42 % už znatelně ztrácí a na třetím místě je další letošní překvapení – Opel, až čtvrtý je VW a pátá Toyota (v březnu skončila třetí).
Dovoz ojetin jako součást barometru trhu
Specifickou situaci na českém trhu osobních vozů potvrzuje letos, ve srovnáním s 18,89 % nárůstem registrací nových automobilů, desetiprocentní meziroční pokles počtu prvních registrací dovezených ojetin. Je to svým způsobem docela logický jev, kdy tato část trhu reaguje na nespornou nasycenost českého vozidlového parku (aktuálně připadá jeden registrovaný osobní automobil na 1,65 obyvatele ČR).
Současně i zde jistě hrají nemalou roli také obavy, že zanedlouho by měly být prodávány jen drahé elektromobily, takže si mnoho zájemců hodlá pořídit ještě nová „klasická“ vozidla za příznivější peníze. Proto zřejmě poklesl zájem o dražší vozy a podle toho vypadá i struktura dovážených ojetin, méně než 10 % tvoří auta mladší tří let a naopak přes 51 % připadá na levnější auta, starší deseti let.
Automobilovému trhu vládne nejistota
Ekologická transformace Evropy z pohledu individuální mobility je jasně daná. Konec automobilů a jejich nahrazení elektromobily je podle EU nezvratný. Očekávání, že už snad za pár let budeme jezdit na syntetická paliva či na vodík, jsou zatím spíše chimerickým chytáním se stébel tonoucími. Zmíněná transformace k bezemisnosti, stejně jako k nadvládě zelené elektřiny je sice zatím jen chaotickým a zdlouhavým procesem, plným ideologie a vizí.
Vzhůru dolů
Brusel je nekompromisní, výrobci se také předhánějí v ekologických krocích i nabídce, jen realita je zatím o hodně jiná. Řečí o snižování emisí má v posledních letech každý z výrobců plnou pusu, ale oficiální statistiky jasně ukazují, že např. v roce 2017 byla u všech u nás registrovaných osobních automobilů průměrná hodnota CO2 125 gramů a letos po třech měsících je 138 gramů, tedy o 13 gramů horší. To je ale pokrok, což!
Karel Beránek
Přidejte odpověď