Škoda předvedla opravy baterií na Jarově

Spread the love

Motorističtí novináři absolvovali 23. března workshop Elektromobilita v servisech Škoda, který se uskutečnil v prostorách autorizovaného prodejce Auto Jarov. Šéf importu značky Jiří Maláček přiblížil problematiku servisování trakčních baterií elektromobilů.

Účastníky přivítal mluvčí značky Pavel Jína

Škodovka má v Česku celkem 176 prodejních míst, 225 servisů  a 155 partnerů pro ojetiny Škoda Plus. Celkové množství personálu v prodejní síti převyšuje 5000 zaměstnanců.

 

Na prodejích nových  elektromobilů (loni 3892 kusů) se Škoda Auto podílí zhruba třetinou.

Automobilka se chlubí tím, že každý její partner má nyní minimálně jeden nabíjecí bod, všechny její servisy přijmou elektromobil, každý servis má proškolený personál a v každém regionu je minimálně jeden servis na expertní úrovni.

Kdo může v České republice opravovat baterie elektromobilů?

V autorizovaných servisech značek koncernu Volkswagen, které se věnují opravám elektromobilů, kde zvládnou kompletní práci na baterii, existují tři úrovně kvalifikace personálu: elektricky poučená osoba (EPO), vysokonapěťový technik (VNT) a vysokonapěťový expert (VNE).

Odpojení baterie provádí v servisu vysokonapěťový technik. Ten musí být kvalifikovaný podle „padesátky“ – vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice, resp. od července 2022 zákona č. 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.

Jak probíhá práce na baterii? Začíná vytvořením tzv. beznapěťového stavu, jehož princip je podobný jako při vypnutí domácího jističe.

Následuje zabezpečení, aby nemohlo dojít k nechtěnému zapojení, a kontrola, zda je skutečně vůz v beznapěťovém stavu. Poté technik vyhotoví protokol, který se archivuje, a označí vůz cedulí vysokonapěťového zařízení a cedulí, že je zařízení vypnuté. Pak už na voze může pracovat člověk s nižší kvalifikací.

Když je baterie z vozu venku, provádí se diagnostika, která může odhalit závadu. Zde už je na práci potřeba vysokonapěťový expert. Po aklimatizaci na okolní teplotu např. přes noc následuje zkouška těsnosti baterie. Po ní je možné baterii otevřít sundáním horního krytu. Jeho zajímavostí je, že na něm je přilepeno pěnové těsnění, které není nutno měnit, pokud není poškozené. Pokud poškozené je, musí se vyměnit celý kryt, neboť těsnění není možné z krytu seškrábat.

Experti musejí pracovat se speciálními ochrannými pomůckami, které zahrnují kromě montérek i izolované boty a rukavice, a také přilbu se zatmaveným obličejovým štítem. Také nářadí je speciální, izolované.

Expert musí rovněž přesně dodržet správný postup. Pokud by to neudělal a například rozpojil nebo zapojil nějakou komponentu v nesprávném pořadí, elektřina by si mohla najít cestu někudy jinudy a přitom třeba zničit řídící jednotku.

Škoda přislíbila další rozvoj kompetencí dealerské sítě

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*