Ferrari slaví v Česku prodej 1000 aut

Spread the love

V průběhu ledna 2023, tedy po osmadvaceti letech na trhu dosáhl, a už také překročil celkový počet prodaných nových vozů značky Ferrari v České republice rovnou tisícovku kusů. Kteří importéři značku do ČR dováželi?

Pro značku, která si tolik zakládá na své exkluzivitě, podpořené image, výkony i cenami, je prodej tisíce nových automobilů v naší relativně malé zemi mimořádný úspěch.

Vždyť nový vůz Ferrari je nejen nesplnitelným snem mnoha fandů rychlých automobilů, ale určitým symbolem vrcholné exkluzivity a automobilové krásy, ale i bohatství. Jak před časem řekl Richard Vegera, ředitel značky Ferrari ve společnosti Scuderia Praha, zastupující ji v České republice:

„K pořízení nového Ferrari nestačí jen vejít do showroomu a vybrat si z nabízených modelů. Zájemce o některý z luxusních sportovních vozů potřebuje nejen hodně peněz, ale obvykle také větší trpělivost“. Lidí, kteří si mohou dovolit koupit nové Ferrari, není popravdě mnoho. O to cennější je ta česká tisícovka prodaných nových Ferrari.

První dva kusy až v roce 1995, dovozcem byl Prague Motor Cars

Vraťme se ale trochu k historii prodeje vozů Ferrari v Čechách. První dva oficiálně prodané nové automobily značky Ferrari byly u nás registrovány až v roce 1995 a jen o něco dříve došlo k dovozu prvních ojetých vozů od této značky.

Dovozem automobilů Ferrari, spolu se značkou Rolls-Royce se zpočátku zabývala společnost Prague Motor Cars k.s. (PMC), součást importérské organizace Ertl Group. A když se v Pařížské ulici naproti pražskému hotelu InterContinental otevřel první show-room, to byla sláva. Davy nadšených fanoušků si omačkávaly nosy o sklo výlohy, aby na vlastní oči mohli vidět rudý poklad z Maranella (občas i spolu s dalším skvostem od značky Rolls-Royce, kterou PMC také nabízela). V bouřlivé porevoluční době to byly naprosté unikáty.

Import šéfuje Holubovský, prodeje postupně rostou

Významný pokrok v prodejích i postavení značky Ferrari u nás nastal, když se v roce 1997 ujal obchodování Zdeněk Holubovský, ve společnosti HP Exclusiv, kterému se podařilo prodat napoprvé už sedm nových kousků. V roce 2001 prodeje vozů Ferrari poskočily poprvé nad desítku prodaných kusů za 12 měsíců, následovalo dokonce na 17 kusů, takže se počet nových Ferrari prodaných v Česku přiblížil celkově k padesátce. S dovezenými ojetými modely dosáhl počet vozů Ferrari v českém Centrálním registru vozidel už hranici jednoho sta kusů. To bylo slávy. Ale opravdový boom nastal až v posledních třech letech.

Import přebírá Scuderia. Pomohl prodejům koronavir?

V roce 2005 bylo u nás poprvé prodáno více než 20 nových Ferrari, ale brzo potom se Zdeněk Holubovský začal potýkat se zákeřnou chorobou, na kterou v roce 2010 zemřel.

I proto došlo v roce 2007 u prodeje vozů Ferrari v ČR ke změně majitele a názvu prodejce z HP Exclusiv na Scuderia Praha. Za rok 2010 překročily prodeje padesátku, což potvrzuje, že bohatých Čechů přibývalo.

Opravdové žně v prodejích vozů Ferrari přišly dost překvapivě v koronavirovém roce 2020, kdy roční registrace dosáhly 91 kusů, další rok 101 a rok 2022 přinesl další prodejní rekord v podobě 112 prodaných nových automobilových skvostů z Maranella se vzpínajícím se černým koníkem v erbu.

Na konci roku 2022 se počítadlo registrací nových Ferrari v Česku zastavilo na číslici 997 a prodej dalších vozů utěšeně pokračuje. Letos se mohou opravdu movití a dobře zapsaní zákazníci už těšit na prvního drsňáka od Ferrari se zvětšenou světlou výškou a čtyřdveřovou karoserií nazvaného Purosangue, kterému se nemá říkat SUV, ale FUV, tedy ne sport utility vehicle, ale Ferrari utility vehicle.

Dařilo se i dovozu ojetin

Dnes je již jisté, že počet prodaných nových Ferrari u nás překročil v lednu kulatou tisícovku, a to je opravdu i v evropském měřítku velmi slušný počet. A protože nezaostával pozadu ani dovoz ojetých modelů Ferrari, kterých bylo jen za rok 2022 u nás poprvé registrováno 110 kusů a za posledních pět let celkem více než 450, je flotila českých Ferrari docela slušná. Celkem k nám bylo za 29 let zatím dovezeno dokonce víc ojetých Ferrari než nových, takže dohromady jejich počet přesáhl dvanáct set kusů, ale…

Dost Ferrari také ubylo

Za necelé tři desítky let bylo ale také nemalé množství vozů Ferrari z českých registrací vyřazeno. Jednak jsou vozy Ferrari zbožím, které se občas „poškodí“ tak, že oprava není ani možná nebo není rentabilní, a někdejší sportovní krasavec musí být vyřazen, což se historicky týká několika desítek kusů. Daleko víc se tyto vozy mezinárodně čile obchodují, takže od nás bylo pro změnu také vyvezeno na tisíc těchto krásných sporťáků do jiných zemí. Suma sumárum je na českých registračních značkách aktuálně už více než 1100 automobilů, které jsou symbolem i snem pro všechny generace automobilových nadšenců a kultem pro jejich majitele.

Ferrari, komunita sama pro sebe

Za pěkného počasí (ve špatném si své Ferrari málokdo chce umazat) se proto můžeme s těmito nízkými a ušlechtilými vozy setkávat občas na našich silnicích, na parkovištích luxusních resortů, či na jejich značkových srazech a samozřejmě na sportovních akcích, kterých se vozy Ferrari hojně zúčastňují. Přitom stojí za poznámku, že ani v bohatém Švýcarsku, Německu či Rakousku, kde jich je registrováno daleko víc než u nás, nejsou tato auta vidět na každém kilometru. Ne nadarmo se říká, že kdo se ptá na cenu, nepatří u této značky mezi zákazníky.

Autor komentáře Karel Beránek

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*