Lednové registrace jsou povzbudivé, ale…

Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Lednové registrace 17 137 nových osobních vozů jsou nejlepším výsledkem za poslední tři komplikované roky, ale možný optimismus současně zchlazuje avizované omezování výroby. Už proto se i vzhledem k vysoké inflaci a celkové hospodářské situaci bude hodit alespoň v blízkém horizontu spíše střízlivá opatrnost.

Meziroční nárůst o 5,37 procenta může u někoho vyvolávat optimismus, zvláště když leden přinesl dokonce několik povzbudivých aspektů. Z některých úhlů pohledu dokonce ukázal nečekané pozitivní změny na českém trhu.

Asi největším překvapením ledna

jsou registrace elektrifikovaných vozidel. Čistě elektrických bylo registrováno 429, což představuje 2,5 % trhu a meziroční nárůst o 135,7 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Volkswagen se 107 kusy, Hyundai 69, Tesla 48, až čtvrtá je Škoda 41, dále BMW 34 a Mercedes-Benz s 30 elektromobily. Z jednotlivých modelů se nejlépe dařilo Hyundaii Kona s 50 kusy, Škodě Enyaq a VW ID. Buzz po 41 kusech, VW ID.3 – 38 a ID.4 – s 27 kusy.

Zajímavé jsou například také podíly jednotlivých druhů paliv u nejúspěšnějších prodejců elektromobilů (s výjimkou Tesly, která jiný, než elektrický pohon nenabízí). U značky Škoda u nás patří za leden elektromobilům např. podíl 0,69 % registrací, plug-in hybridům 2,78 %, benzinu 65,8 % a naftě 29,81 %.

Podobně u VW jsou podíly pohonů 7,11 %, 2,61 %, 51,94 % a 37,27 %, U Hyundaie 4,63 %, 2,75 %, 88,31 % a jen 4,16 % nafty. U dalších značek mimořádně preferujících elektromobilitu, jako u Mercedesu na ni připadá 3,59 % registrací, na plug-in 2,99 % a na naftu 60,29 %! Podobně u Volva jsou registrace elektromobilů 4,54 %, plug-in 10,5 %, benzinu 41,6 % a nafty stále nejvíce – 42,88 %! Nafta také suverénně vládne u prémiových BMW s 53,07 % (elektromobily 6,97 %), a Audi se 70,38 %! (elektromobily 4,35 %).

V lednu se také podařilo překonat externě nabíjeným hybridům (plug-in) registrace elektromobilů, s 488 kusy, tržním podílem 2,85 % a meziročním zlepšením +80 %. Nejprodávanějším plug-in hybridem ledna byla Škoda Octavia s 97 registrovanými kusy, následovaná Superbem s 67 kusy, 39 plug-in hybridů patřilo Hyundaii Tucson, Mercedes GLE registroval 35 kusů, z toho mělo 27 z nich kombinaci s naftovým motorem, 31 patřilo modelu Mazda CX 60 atd.

Prémiovým značkám se daří

V lize značek se za suverénní Škodou vytvořila silná trojka s nevelkými odstupy v pořadí Volkswagen, Hyundai a Toyota. Další trojici pelotonu vede na pátém místě dost překvapivě Mercedes-Benz, před Kiou a Dacií. To, že se u nás prodává víc Mercedesů, než Dacií je docela kuriozitou. Od osmého místa, které patřilo v lednu BMW jsou do třináctého ještě dvě prémiové značky, a to 12. Audi a 13. Volvo, které zdatně soupeří s trojící Ford (9), Renault (10) a Peugeot (11). Teprve za Volvem skončily v lednu značky Opel, Seat, Ssangyong, Suzuki, Citroën a Mazda. Dvacítku uzavírá další prémiová značka Lexus. Loňský skokan Cupra měl leden slabší, když hned za ním skončilo Porsche (22. místo). O tom, že krizi nezaznamenávají luxusní značky svědčí meziročně lepší registrace u značek jako Ferrari, Maserati, Lamborghini či Aston Martin. Podrobné údaje jsou k dispozici na stránkách sda-cia.cz.

K zajímavého přeskupení došlo meziročně v lednu také mezi typy. Loni vedoucí Octavii odsunula na druhou příčku Fabia, na třetí z šestého poskočil Kodiaq, čtvrté místo si udržela další škodovka Scala, ale na pátou příčku z osmé postoupil Hyundai i30 a za ním jsou opět tři škodovky – Kamiq, Superb (loni třetí) a Karoq. Devátou až patnáctou příčku obsadily Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan, Kia Ceed, Toyota Corolla, Dacia Sandero a Toyota Yaris Cross, která kdyby se počítala spolu s Yarisem by byla devátá.

Soukromníků ubývá

Další z údajů, které vypovídají o situaci na našem trhu jsou podíly firemních a soukromých zákazníků, které letos potvrzují, jak silná je u nás odběratelská skupina fleetů, když jí patří 77,14 % a na soukromníky zbývá jen 22,86 %. Loni na tom byli soukromníci jen o cca 2 % lépe, ale „zdravý“ by byl náš trh s jejich podstatně větším podílem.

První registrace dovezených ojetin klesly

Zajímavý trend je v posledních měsících patrný u prvních registrací dovezených odjetých osobních vozů. Už polovině loňského roku nastal pokles z někdejších běžných více než 15 tisíc registrací na 12 tisíc a v prosinci dokonce na méně než 10 tisíc. Lednových 11 599 ks představuje meziroční pokles o 13,5 %, přičemž aktuální průměrné stáří dovážených ojetin je 11,1 roku a podíl vozidel starších 10 let činí 53,71 %, z toho starších 15 let je 25,43 %. Uvidíme, jak se bude tento segment trhu vyvíjet letos dál, ale při nasycenosti vozidlového parku, kdy jedno osobní auto teoreticky připadá už na každého 1,65 obyvatele České republiky, včetně nemluvňat, dětí a stařečků, je víc než výmluvným argumentem.

Lehké užitkové automobily

V lednu se nepotvrdil loňský půl roku trvající trend poklesu registrací a 1704 nových LUV představuje meziroční nárůst o 54,91 %. Loňskou hegemonii Renaultu v lednu překvapivě ohrožoval Opel, když na druhém místě ztrácel jen 13 vozů a meziročně poskočil v podílu na trhu z 6,64 % (na šesté příčce) na 18,03 % (Renault měl podíl 18,78 %). K přesunům došlo také na dalších místech pořadí. Třetí je letos VW (loni 7), čtvrtou příčku si udržel Ford, ale zlepšil si prodej o 100 % a podíl na 10,21 %. Pátá je Toyota, šestý Peugeot a sedmé Iveco. Elektromobilům mezi LUV patřilo v lednu 1,12 % trhu, naftě 88,2 % a benzinu 6,4 %.

Prodeji motocyklů leden nevadil

941 registrací je historicky nejlepší lednový výsledek a představuje meziroční nárůst o 13,24 %. Zajímavostí této kategorie je, že na prvním místě vystřídala značka CF Moto se 17 % podílem na trhu a 160 prodeji, tradiční jedničku Honda, která je druhá 13,28 %/125 kusů, třetí KTM s 63 stroji, čtvrté BMW – 61 a až pátá je Yamaha s 47 motocykly.

Velké neznámé

Je jisté, že už probíhající odstávky výroby automobilů sebou přinesou negativní dopady na dodávky, které se na našem trhu pochopitelně promítnou už brzo. Problémy s výrobou a chybějící komponenty v řadě automobilek přitom trvají už delší čas a jak se zdá, neskončí určitě za dva, tři měsíce. V průběhu příštích měsíců se zřejmě dál projeví i nepříjemně vysoká inflace, která spolu s celkovou hospodářskou situací hrozí snížením kupní síly, a ta se zákonitě projeví v mnoha odvětvích, český automobilový trh nevyjímaje. Tak uvidíme, jak bude v dalších měsících, ale mnoho důvodů k optimismu není vidět.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*