Český autoprůmysl šlape na brzdy

Spread the love

Týdeník Euro přinesl zprávu o stavu českého automobilového průmyslu, který tvoří zhruba desetinu hrubého národního produktu a pětinu celkového exportu. Poté, co se odvětví začalo zotavovat z pandemie covidu, ho opět přibrzdil nedostatek polovodičů a dalších součástí, válka na Ukrajině a obtíže ve výrobních a logistických řetězcích. Automobilky začaly v únoru omezovat výrobu.

Snad nikdy v historii jsme nebyli konfrontováni s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. V globálně úzce propojeném odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie COVID v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy Euro 7/VII, který výrazným způsobem ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu,“ zhodnotil rok 2022 prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Martin Jahn.

Stále mezi automobilovými giganty

I přes tyto obtíže se loni finálním výrobcům podařilo vyprodukovat 1,25 milionu vozidel. Většinu z nich mají na svědomí tři automobilky. Nejvíce aut chrlí Škodovka v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, druhý je Hyundai v moravských Nošovicích a třetí Toyota v Kolíně. Česká republika se tak stále drží vysoko v žebříčku nejsilnějších „automobilových“ ekonomik Evropy. Více vozidel loni vyrobily jen Německo, Francie a Španělsko. I takové velmoci jako Velká Británie nebo Itálie jsou hluboko za námi (oba státy produkují ročně jen kolem 700 000 automobilů).

V Česku zaměstnává autoprůmysl plných 13,8 procenta populace, vyšší procento mají jen Slovensko, Rumunsko a Švédsko. „Věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ uklidňoval situaci ještě v polovině letošního ledna Martin Jahn.

Hrozivý únor: Toyota zastavila linky v Kolíně

Únor ale přinesl vystřízlivění a naznačil, že křivka produkce aut v Česku může začít znovu padat. Třetí největší tuzemská automobilka, Toyota Motor Manufacturing v Kolíně, která vyrobí denně zhruba 1000 aut, musela na většinu února nuceně zastavit výrobu. Podobně jako v roce 2020 kvůli covidu a v roce 2021 kvůli chybějícím čipům. Poslední letošní směna proběhla 31. ledna a poté se linky v Ovčárech zastavily.

Důvodem je nedostatek dílů v dodavatelském řetězci s ohledem na komponenty do polovodičů,“ řekl mluvčí firmy Tomáš Paroubek. Podle jeho slov chybí komponenty do obou modelů, které firma momentálně vyrábí, a to Aygo a Yaris. „Loni jsme řešili drobná zastavení výroby kvůli chybějícím komponentům, nyní se to týká obou modelů,“ doplnil mluvčí. Zaměstnanci podle mzdu nepřijdou. „Budeme to řešit podobně jako při minulých odstávkách, jsou různé varianty, například dovolené, konto pracovní doby,“ řekl mluvčí.

Výrobu omezila i Škodovka

Nezůstalo ale jen u Toyoty. Také největší Škoda Auto omezila od pátku 3. února kvůli nedostatku čipů výrobu. Odstávky se dotkly závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, omezení se podle posledních informací dotkne i Kvasin. Ve škodováckém závodě MB I, kde se vyrábějí modely Octavia a Enyaq, jsou nyní od úterý do pátku jen ranní směny. „Stejně tak to bude ve svařovně MB I, kde se navíc pojede noční z pondělí na úterý a čtvrteční odpolední v omezeném režimu,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář.
Směny se ruší rovněž ve Vrchlabí ve dvacetisměnném režimu na montáži převodovek a obrábění. Odbory KOVO pro dotčené zaměstnance opět vyjednaly náhradu ve výši 80 procent průměrné mzdy, tedy cca denní výdělek,“ dodal týdeník.

Odstávky výroby hrozí dominovým efektem

Velké automobilky dokáží výpadky ve výrobě svým zaměstnancům kompenzovat. Bohužel ale nejde jen o ně. Na jejich práci je v tuzemsku navázána práce dalších statisíců lidí v dodavatelských firmách. „Ty teď musejí okamžitě řešit nezbytná opatření k omezení výroby. Bohužel nejde o zastavení na jeden den, nejde o výpadek pár směn. Tady se bavíme až v řádu měsíce. Z toho důvodu musí nastat okamžitý kaskádový efekt komunikace na celou dodavatelskou síť a i tam musí dojít k co nejrychlejšímu zastavení výroby,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy člen představenstva AutoSAP Petr Novák, který je zároveň ředitelem firmy JTEKT Evropa, která jen v Evropě provozuje 15 závodů, z toho tři v Česku, v Plzni, Pardubicích a Olomouci.

Vnímáme, že stále pokračuje vysoká volatilita v odběratelsko-dodavatelském řetězci a těch důvodů je několik. Z důvodu pokračující války na Ukrajině někteří dodavatelé už přesunuli svoji výrobu do jiných zemí v rámci Evropy, případně do Maroka či severní Afriky, ale bohužel stále je v některých částech světa covid, trpíme nedostatkem surovin a trápí nás také logistické řetězce,” shrnul situaci za dodavatele Novák.

Muziku přitvrdí norma EURO 7

Výrobní odstávky jsou nepříjemné, chybějící čipy se ale do jara vyrobí, linky se opět rozjedou. Je tu ale něco co může zdražit auta se spalovacím motorem a tím zbrzdit český autoprůmysl, ve kterém elektromobily pžedstavují jen zlomek produkce. Loni v listopadu schválila Evropská komise návrh emisní normy Euro 7, která chce zpřísnit emisní limity benzínových a naftových agregátů. Pokud návrh schválí členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

O co v normě EURO 7 jde? „Zjednodušeně řečeno požaduje, aby se emise oxidů dusíků snížily ve srovnání s předchozí normou Euro 6 o 35 procent. Mají se také snížit emise pevných částic vypouštěných do ovzduší. Norma dále sladí limity pro benzinová a dieselová auta, kdy limit 60 miligramů na kilometr pro benzínové motory začne nově platit i pro diesely (dosud 80 miligramů/km). Evropská komise kromě toho požaduje, aby se vozy pohybovaly ve vytyčeném emisním pásmu i při cestách, jež jsou kratší než 10 kilometrů. Vyřešit fázi takzvaných studených startů, logicky spojených s nejvyššími emisemi, to by byl úkol hodný Toma Cruise v dalším pokračováním filmové série Mission Impossible,“ míní analytik ( a bývalý mluví Škody Auto) Milan Smutný. Podle jeho slov to povede, spolu s dalšími požadavky na ekologičnost dopravy, k razantznímu poklesu výroby aut v Evropě a ohrožení pracovních míst 14 milionů lidí.

Zdroj: Týdeník Euro

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*