Šéf Subaru Zdeněk Zikmund sezval 2. listopadu motonovináře do haly CMKarting v Praze na Zličíně. Pohovořil o plánech značky na rok 2023 a ukázal nový elektromobil Solterra. Import podle něj čeká kvůli výkyvům ve výrobě hubený rok.
„Situaci máme složitou, procházíme poklesem objemů jak v důsledku plánovaných změn v modelové řadě, tak i souhrou dalších okolností na trhu a ve společnosti. Řada termínů se posunula, objemy dodávek nových aut z továrny pro český trh mají daleko do našich představ,“ stěžoval si Zikmund s tím, že musí připravit dealerskou síť na hubenější časy.
Z letos plánovaných 800 aut pro tuzemsko bude import bojovat o pohých 600. „Jsme tak prakticky zpět v roce 2005, kdy jsme měli pět dealerů a prodávali v Česku 500 aut. Nyní musíme uživit 17 dealerů na podobném objemu,“ naříká šéf importu.
Na vině jsou podle něj výkyvy ve výrobě, dramatické snížení skladových zásob a tlak poptávky ve světě, zvláště v USA. „To je pro značku klíčový trh, Evropa dostává jen zlomek kusů z výrobní linky.
„Zásoby aut Subaru v evropských zemích jsou tak někde i pod 14denní obrátkovostí, nám se na skladě auto udrží týden, všechno jede hned dealerům,“ řekl Zdeněk, který například na podzim mohl v Japonsku objednat jen tři Outbacky pro celou českou síť.
Výrobní bída se týká i elektromobilní novinky Solterra, která slibuje dojez více než 400 km a vstupuje na trh s cenou od 1,6 milionu korun. „Začínáme s pouhými osmi kusy, celkově jsme zatím dokázali v továrně objednat jen 15 aut,“ uzavřel Zikmund.
Přidejte odpověď