Česko patří mezi nejdražší elektromobilní země

Spread the love

I přes rostoucí ceny elektrické energie jsou celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilu ve většině evropských zemí stejné nebo nižší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. Vyplývá to z aktuálního vydání analýzy Car Cost Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan.

Sběr dat probíhal ve 22 zemích včetně České republiky. Průzkum potvrdil, že stále patříme ke státům, kde řídit elektromobil vyjde dráž než ve většině evropských zemí. Česká republika se zařadila mezi několik málo zemí, kde je provoz elektromobilů nákladnější než provoz konvenčních vozidel, přestože se tento rozdíl postupně zmenšuje.

„Hlavním důvodem je minimální podpora elektromobility ze strany státu. Zatímco v některých zemích aktivní vládní politika rozhýbala prodeje elektrických vozidel na takovou úroveň, že dnes už tam některé pobídky snižují, nebo ruší, u nás jsme se systematickou podporou elektromobility v podstatě ještě nezačali,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

V roce 2022 se studie Car Cost Index soustředila na nákladovost provozu automobilů ze čtyř segmentů trhu: menších modelů nižší třidy, kompaktních vozů, standardních vozidel střední třídy, která jsou nejčastěji zastoupena ve firemních flotilách a patří sem například Škoda Enyaq, a prémiových aut střední velikosti.

Klíčovým zjištěním analýzy je, že navzdory růstu cen energií zůstávají výdaje na pohon u elektromobilů výrazně nižší položkou v celkových nákladech, než je tomu u automobilů jezdících na benzin nebo naftu. Zatímco u elektromobilů představují výdaje na palivo 15 % celkových nákladů, u benzinových vozů je to 23 % a u naftových 28 %.

Provoz elektrických vozů je ve většině evropských zemí srovnatelný nebo dokonce levnější než provoz konvenčních vozidel. Studie ukázala, že kompaktní elektromobily jsou nákladově konkurenceschopné v 18 z 22 zemí, standardní elektromobily střední velikosti v 19 státech a prémiová vozidla střední velikosti v 18 zemích.

Průměrné měsíční náklady na provoz a vlastnictví automobilu bez ohledu na druh pohonu se přitom velmi liší – od 905 eur (22 000 Kč) za měsíc v Řecku po 1313 eur (31 900 Kč) ve Švýcarsku. V České republice dosahují průměrné měsíční výdaje 1144 eur (27 800 Kč).

Na trhu je v současnosti dostupných mnohem více elektrických modelů než kdykoli předtím. Zatímco první Car Cost Index mohl před osmi lety zkoumat pouze 11 elektromobilů, loni už to bylo 33 modelů.

Tex Gunning, generální ředitel nadnárodní společnosti LeasePlan, k výsledkům analýzy řekl: „Elektromobily jsou nejlepším způsobem, jak chránit řidiče před raketově rostoucími náklady na pohonné hmoty. Bohužel některé vlády omezují pobídky na nákup elektromobilů, a to i v zemích s ambiciózními cíli nulových emisí. Podle nás je to příliš brzy. Tento postoj bude mít katastrofální dopady na boj proti změně klimatu. Potřebujeme konzistentní dlouhodobou politiku, která zajistí, že přechod na elektromobil bude rozumnou volbou pro všechny řidiče.“

Skupina LeasePlan se zavázala, že do roku 2030 dosáhne čistých nulových výfukových emisí ze své financované flotily. LeasePlan je také zakládajícím partnerem iniciativy The Climate Group EV100, která byla představena v září 2017 u příležitosti zasedání Valného shromáždění OSN.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*