Poniklá vzpomněla na šestidenní v Krkonoších

Spread the love

Letos uplynulo 50 let od mezinárodní šestidenní motocyklové soutěže FIM, která měla centrum ve Špindlerově mlýně a jejíž tratě vedly krkonošskou krajinou, vzpomněl Karel Beránek na webu Garáž.cz. Jubileum připomněli také nadšenci z Křížlic uspořádáním setkání pamětníků a dalších motocyklových fanoušků, uprostřed centra horské obce Poniklá.
Velmi milé slavnosti pod názvem „Setkání v proudu času“ se dokonce osobně účastnila polovina tehdejšího československého vítězného Trophy teamu – jeho kapitán Josef Fojtík a tehdejší mladíci, dnes sedmdesátníci Petr Čemus a Josef Císař.

Druhá polovina šestičlenného týmu – František Mrázek, Zdeněk Češpiva a Jaroslav Bříza bohužel přijet nemohla, protože už nejsou mezi námi. Z tehdejší absolutní špičky chyběl jen historicky nejúspěšnější motocyklový soutěžák, Květoslav Mašita, mnohonásobný mistr světa a vítěz šestidenní, který byl v roce 1972 shodou okolností zrovna zraněný, a letos mu v příjezdu zabránily také zdravotní důvody.

Mezi hosty v Poniklé byli také další významní motocykloví reprezentanti, především více než devadesátiletý čipera Miloslav Souček, který na šestidenní startoval už v roce 1955, dále Stanislav Zloch, Emil Čunderlík, Josef Rabas nebo Jiří Císař, stejně jako několik dalších jezdců a pamětníků tehdejší slavné soutěžácké éry. Součástí velmi milého setkání byla i výstavka tehdejších soutěžních motocyklů, několika nádherných veteránů, řady dobových pamětihodností, a navíc beseda s pamětníky a další pestrý kulturní program.

Za připomenutí jistě stojí, že Československo zvítězilo v hlavní soutěži této prestižní světové akce, považované ve své době za motocyklovou olympiádu, celkem patnáctkrát, poprvé v roce 1947 ve Zlíně a naposledy v roce 1982, kdy bylo středisko šestidenní soutěže v Považské Bystrici. V letech 1970 až 1974 zvítězilo Československo ve Světové trofeji dokonce pětkrát po sobě. Druhou nejcennější trofej, Stříbrnou vázu získalo 17×. Dnes už neexistujícím požadavkem tehdejší doby byla nutnost, aby jezdci soutěžící o Mezinárodní a následně Světovou trofej startovali na strojích vyrobených v jejich mateřské zemi. To už dnes neplatí.

Čas bohužel neskutečně utíká a na mnohé historické milníky motocyklové historie se už skoro zapomnělo, stejně jako upadl zájem o některé motoristické disciplíny. Konkrétně motocyklové soutěže byly před takovými 75 až 40 lety nesmírně populární, ovšem jména MašitaFojtíkMrázek, Češpiva a Bříza, stejně jako na jezdce předcházejících generací, už zbyly jen nostalgické vzpomínky nadšenců. Proto díky pořadatelům setkání za krásné připomenutí slavné minulosti.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*