V městečku Le Malesherbois odstartovala 10, července další část štafety s olympijskou pochodní. Oheň z řeckých Atén vyrazil už v polovině dubna a tohle byla už 53. etapa jeho cesty do Paříže. Z českého pohledu byla unikátní – její součástí byl totiž jediný Čech, který letos pochodeň mohl nést.
Letos je to přesně 20 let, co Michal Velička pracuje v české Toyotě. Aktuálně působí jako produktový a marketingový ředitel. Oslavil to opravdu stylově – stal se součástí štafety, která 26. července donese olympijskou pochodeň až do Paříže, kde odstartuje letošní letní olympiáda.
„Že je to zrovna on, není náhoda. V rámci programu Start Your Impossible, který organizuje Toyota pro všechny své evropské zaměstnance a který je hlavně o překonávání sama sebe, plnil za posledních bezmála dva a půl roku speciální aplikaci svými sportovními a vědomostními výkony. Pečlivě, se zaujetím dobrovolně a nad rámec všech ostatních povinností. Den za dnem, týden za týdnem, měsíc po měsíci,“ říká o Michalovi šéf české Toyoty Martin Peleška.
Za plnění nejrůznějších výzev ve zmíněné aplikaci zaměstnanci průběžně získávají odměny převážně s olympijskou tematikou. A občas je tou odměnou i zážitek, který se jinak sehnat prostě nedá. K tomuto cíli Michalovi jistě pomohly i pravidelné výběhy, které pro zaměstnance české Toyoty každý týden pořádají olympijský vítěz v moderním pětiboji David Svoboda a jeho bratr, triatlonista Tomáš, oba členové ambasadorského Teamu Toyota.
Olympijský oheň v českých rukou
Výsadu nést olympijskou pochodeň získal Michal už před rokem. Při zapálení olympijského ohně sice byli letos ještě dva jiní Češi, ovšem přímo na trati se stal opravdu jediným.
A teď konečně nadešel ten den. Ráno od organizátorů, mezi nimiž byla i spousta dobrovolníků přímo z městečka Le Malesherbois, dostal speciální bílou uniformu, v níž se na trať vydávají všichni členové štafety, a pak už si poprvé obtěžkal slavnou pochodeň.
„Je mnohem lehčí, než vypadá. To bylo první, co mě napadlo, když jsem ji dostal do ruky. A hned po tom mi došlo, že budu v jednu chvíli jediný na světě, kdo bude mít v rukou olympijský oheň,“ vzpomíná Michal.
Pochodeň váží 1,5 kilogramu, měří 70 centimetrů a letos ji navrhl francouzský designér Mathieu Lehanneur. Přestože běžců, kteří ji postupně ponesou, je 10 000, vyrobeno bylo jen 2000 pochodní, což je pětkrát méně, než v případě předchozích olympijských her. Organizátoři se totiž snaží o co největší udržitelnost, a tak byla také při výrobě použita speciální recyklovaná ocel.
53. etapa měla za úkol přenést oheň z Le Malesherbois do Sully-en-Loire a do jejího prvního ranního úseku nastoupilo celkem 14 běžců, Michal byl osmý. S ním běželi zástupci dalších partnerských firem, jako je Louis Vuitton, módní dům, který vytvořil stylové obaly na pochodně, ale i medaile, nebo technologický partner olympiády Atos. Byla tu ale třeba i studentka místní sportovní školy, kterou přihlásila její učitelka.
„Mně zase předával oheň Laurent Jeuffroy, francouzský reprezentant v judo kata a několikanásobný světový i evropský šampion,“ prozrazuje Michal Velička.
Úsek, kterého se účastnil, měl zhruba 2,5 kilometru, přičemž každý běžel 200 metrů. Nikdo proto nikam nespěchal. „Organizátoři nám kladli na srdce, ať držíme rychlost čtyř kilometrů v hodině, kterou určovalo auto před námi – samozřejmě Toyota. Byla to jen taková rychlejší chůze,“ směje se.
Díky tomu si však ten okamžik stihl náležitě užít. „Čekal jsem, že to bude skvělé, zážitek, který už se nebude opakovat. Přesto mě ta atmosféra překvapila, bylo to nepopsatelně silné,“ vzpomíná ještě plný emocí.
Zlaté srdce pochodně na památku
Pochodeň svým tvarem připomíná Eiffelovu věž, která se odráží na hladině řeky Seiny. Tam, kde se setkává lesklý povrch řeky s matným materiálem věže, je ukrytý zlatý kroužek, který si všichni běžci mohli nechat, aby jim tento zážitek připomínal ještě dlouho poté, co olympijský oheň zase na čas uhasne.
Zdroj: Toyota
Přidejte odpověď