GČP INDEX: nejbezpečnější je Hradec Kálové

Spread the love

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy v Česku byly v prvním pololetí letošního roku v Hradci Králové. Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím potom Liberec. Z 206 obcí s rozšířenou působností se na komunikacích 84 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními. Tyto a další výsledky přináší GČP INDEX za první pololetí 2023.

GČP INDEX VE ZKRATCE

GČP INDEX vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.

Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za určité období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.

Praha – GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod – čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

NEJBEZPEČNĚJŠÍ HRADEC KRÁLOVÉ, NA CHVOSTU BRNO

Podle výsledků GČP INDEXu za 1. pol. roku 2023 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 380 dopravních nehodách byla těžce zraněna „pouze“ jedna osoba. Hradec se tak umístil na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy a obhájil tím prvenství z loňského roku.

Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím Liberec.

Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno. Zde bylo při 887 dopravních nehodách 33 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2022.

USMRCENÝCH MÉNĚ TÉMĚŘ O POLOVINU, TĚŽCE ZRANĚNÝCH O PĚTINU

Pozitivní zprávou je, že v intravilánech deseti krajských měst se dopravní nehody během prvního pololetí obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 8 osob, v Ostravě 4 lidé a v Liberci 1 člověk.

Dobré zprávy pak pokračují, protože celkově na silnicích krajských měst v průběhu prvního pololetí 2023 bylo evidováno 13 241 dopravních nehod (meziročně o 1 060 méně, tj. -7 %), při nichž přišlo o život 13 osob (meziročně o 12 méně, tj. -48 %) a těžce se zranilo 173 osob (meziročně o 44 méně, tj. -20 %).

PŘES 40 PROCENT OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ ŘEŠILO VÁŽNÉ NEHODY

GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 22 740 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 32 a těžce zraněno 287 osob. V 84 městech došlo k vážným nehodám, v 21 z nich se smrtelnými následky, v 76 pak s těžkými zraněními. Celkem 122 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2023 vyhnula.

Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla zaznamenána ve Vimperku (10.53), Novém Městě na Moravě (10.00) a Varnsdorfu (8.33).

Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2023, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 také 12 a 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. 2023 dle krajů.

Odkazy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:

ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 603 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 23 a těžce zraněno 220 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 11,4 %, na usmrcených 71,9 % a na těžce zraněných dokonce 76,7 %. Je tedy zřejmé, že jsou to právě chodci, cyklisté a motorkáři, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.

V celkem 133 sledovaných městech nedošlo v 1. pol. roku 2023 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.

Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 1 359 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 11 a těžce zraněno 129 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 10,3 %, na usmrcených: 84,6 % a na těžce zraněných osobách: 74,6 %. Tato data jasně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v prvním pololetí letošního roku staly Pardubice, na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetím pak Ústí nad Labem. Na opačném konci se na 11. místě objevily České Budějovice, na 12. pozici Plzeň a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, ve kterém při 140 nehodách bylo 25 osob těžce zraněno.

WEBOVÁ APLIKACE S AKTUALIZOVANÝMI DATY

Součástí GČP INDEXu je interaktivní webová aplikace www.gcpindex.cz, ve které je možné u každého města zobrazit časovou osu s vývojem celkového GČP INDEXu i indexu důrazem na zranitelné účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté). Srovnat mezi sebou lze až sedm vybraných měst.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*