Během právě končícího roku 2022 si čeští řidiči mohli na sekundárním trhu s automobily v České republice vybírat z celkem 785 550 vozů za 190 tisíc korun. Průměrné stáří vozů činilo 11 let a šlo tak o vůbec nejstarší nabídku automobilů na českém trhu za posledních 8 let.
S poklesem nabídky doprovázeným rekordním stářím a cenami za posledních 8 let se potýkají i další evropské země včetně Slovenska, Polska nebo Maďarska. Statistiky vyplývají z pravidelné analýzy trhu ojetých vozů, kterou provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Rok se sešel s rokem a největší síť autobazarů v Česku a na Slovensku připravila každoroční komplexní statistiky vývoje trhů V4. Letos zřejmě více než kdy jindy dopadly na trh s ojetými automobily důsledky nejen inflační krize, ale také téměř deseti měsíců trvajícího konfliktu na Ukrajině. To se projevuje především nedostatkem surovin, jemuž se nevyhnula ani oblast automotive.
To se pochopitelně projevilo i na počtu ojetých aut v nabídce států V4. Zatímco v roce 2021 si čeští zákazníci mohli vybrat z celkového počtu 838 572 vozů, letos to bylo pouhých 785 550. Propad v nabídce zaznamenaly i další evropské země jako Polsko, kde nabídka klesla o více než 300 000. Jednou z mála výjimek je Slovensko, kde je meziroční nabídka v podstatě stejná, a to doposud 381 078 automobilů.
„Přestože se trh poslední roky potýká s úbytkem celkové nabídky nových i ojetých automobilů, poslední měsíce došlo na sekundárním trhu ke stagnaci. Auta neubývají takovým tempem a cena se již několik měsíců drží okolo 190 000 Kč. Nicméně v případě ceny jde i tak o absolutně rekordní hodnotu. Meziročně se ceny zvedly o více než 18 %. Rekordní je i hodnota stáří nabízených aut, která se v letošním roce vyšplhala na historicky nejvyšší mediánovou hodnotu, a to 11 let. Bohužel velkou roli hraje stále dovoz nekvalitních přestárlých ojetin ze zahraničí,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ceny v ČR se meziročně zvedly o více než 18 %. Zdražení se dotklo i dalších zemí Visegradské čtyřky. Na Slovensku došlo k nejmenšímu meziročnímu růstu o 15 %, a to ze 145 200 na 167 000 Kč, v Polsku o 22 % na téměř 124 000 a v Maďarsku dokonce o téměř 28 % na 141 900 korun.
A jak Češi vnímají vyšší ceny a nižší počet ojetin na trhu? „Čeští řidiči se zejména za poslední rok naučili vnímat automobil nejen jako nutný přepravní prostředek, ale také jako určitou investici do budoucna. Přestože ceny ojetin za poslední měsíce stagnují, očekáváme, že příští rok opět porostou, byť ne už tak vysokým tempem. Auta si tak déle drží svoji hodnotu a velká část z nich je díky klesající nabídce nedostatkovým zbožím,“ upozorňuje Topolová a doplňuje:
„Zákazníci si bohužel musí na vyšší ceny zvyknout. Nelze očekávat, že by se hodnoty vrátily na předcovidová čísla. Ceny určitě ještě nějakou dobu nebudou úplně příznivé. V posledních měsících dochází k zvyšování zájmu o financování, díky kterému si zákazníci chybějící finanční prostředky jednoduše doplní.“
Přidejte odpověď